Frossa i jordgubbar och andra sommarbär

HÄLSA

Jordgubbar är inte bara goda utan väldigt nyttiga visar allt fler studier.

– Positivt att något som är så gott och lättillgängligt även ger så bra effekt, säger dietisten Josefine Jonasson.

Foto: Colourbox

Lagom till midsommar kommer de svenska jordgubbarna, lovar de svenska jordgubbsodlarna.

Jordgubbar innehåller många olika antioxidanter, som antocyaniner, ellagsyra och vitamin C. Ju rödare bär desto mer antioxidanter.

En nyligen publicerad studie som genomförts i Kanada och USA visar att ett dagligt tillskott av jordgubbar på cirka 450 gram kan minska kolesterolets skadliga effekter på blodkärlen. Effekten beror troligen på att jordgubbarna tillför olika antioxidanter.

Skyddar mot UV-strålning

Jordgubbar liksom hallon, björnbär och hjortron, innehåller ellagsyra som annars inte är vanligt i frukt och grönsaker. Ellagsyran är en antioxidant och skyddar huden mot UV-strålning. Hos jordgubbar finns ellagsyran både i kärnorna och i fruktköttet medan den hos hallonen mest förekommer i kärnorna.

Mer C-vitamin än apelsin

Jordgubbar innehåller mer vitamin C än apelsin. En portion jordgubbar på 125 gram ger mer än rekommenderat dagligt intag, 75 milligram av C-vitamin.

Ju rödare jordgubbar desto mer C-vitamin.

En portion jordgubbar ger även cirka 25 procent av dagsbehovet av folat. Folat är av vitamin B och behövs för bildning av röda blodkroppar och för normal fosterutveckling under graviditeten.

Innehållet av folat varierar hos olika jordgubbssorter men bevaras i stor utsträckning vid kyllagring.

Ät nyttiga gubbar

Jordgubbar passar bra som en härlig efterrätt eller som mellanmål.

100 gram jordgubbar innehåller endast runt 40 kilokalorier, och är fullproppade med nyttigheter.

– Jordgubbar är en perfekt dessert, med en klick glass till, säger dietist Josefine Jonasson.

Finns det något som är mindre bra?

– För mycket av det goda är alltid – för mycket. Men det är synd att hitta dåliga saker, med något som är så bra. Om du till exempel alltid har grädde som tillbehör, är det klart att det gärna blir lite för många kalorier.

FAKTA

Testa jordgubbsgazpacho

Tillagningstid: 10 minuter

1 portion = 175 kcal

Antal portioner: 4

Ingredienser

1,5 liter jordgubbar, rensade och sköljda

4 dl Brämhults färskpressad apelsin-jordgubbsjuice

3 msk socker

3 msk färsk mynta, hackad

is

Instruktioner

Kör jordgubbarna med sockret i matberedare till en puré.

Mixa jordgubbsmixen med juicen och myntan.

Servera med is.