Njut av sommarens drycker

- utan att gå upp i vikt

HÄLSA

På sommaren unnar vi oss lite extra - även i dryckesväg. De flytande kalorierna kan snabbt märkas på vågen. Men välj smart, så kan du njuta av sommarens drycker utan gå upp!

Njut av sommarens drycker utan gå upp i vikt.
Foto: THINKSTOCK
Njut av sommarens drycker utan gå upp i vikt.

På sommaren flockas vi på uteserveringarna och i trädgårdarna - ofta med ett glas i handen. Och ofta ett till, och ett till...

Kanske tänker du inte på att starkölen innehåller lika många kalorier som en tårtbit. Och medan du ståndaktigt låter bli att ta om av tårtan - så beställer du in en öl till utan att blinka.

Alkohol är vårt näst kaloririkaste livsmedel. Bara fett innehåller mer kalorier per gram. Ändå är experterna inte är säkra på om man alls går upp i vikt av att dricka alkohol.
– Det är mycket kalorier i alkohol, men samtidigt lägger kroppen i en högre växel för att öka förbränningen när den får i sig alkohol - kanske jämnar det ut sig? Det finns bra studier som visar att människor som dricker blir feta, och det finns bra studier som visar att de inte blir feta, säger Stephan Rössner, professor på överviktsenheten på Karolinska.

Tappar omdömet

Men faktum är dock att en öl, eller ett glas vin, eller en drink, innehåller mycket mer än bara ren alkohol - framför allt socker. Och de där extra kalorierna är helt “vanliga” kalorier, som omvandlas till fett i kroppen om vi inte rör på oss och gör av med dem i samma takt som vi stoppar i oss dem.

En annan fara med att dricka alkohol är att man tappar omdömet, och kanske stoppar i sig mer än man tänkt av mat och tilltugg.

– Människor som dricker kan tappa kontrollen över sitt ätbeteende, säger Stephan Rössner.

Är du medveten om faran kan du planera att undvika den. Ladda upp med nyttiga tillbehör, och drick smart. Varannan vatten och lite alkoholsvagare drycker kan hjälpa dig att hålla huvudet kallt - och midjan smal.

FAKTA

Det är det i drycken

Öl
Starköl, 40 cl: 186 kcal motsvarar 11,6 sockerbitar
Mellanöl, 40 cl: 130 kcal motsvarar 8,1 sockerbitar
Lättöl, 33 cl: 83 kcal motsvarar 5,2 sockerbitar
Alkoholfritt öl, 33 cl: 33-66 kcal motsvarar 2-4,1 sockerbitar

Cider
Cider, 4-5 %, 50 cl 250 kcal motsvarar 15,6 sockerbitar

Vin
Rött vin, 15 cl 108 kcal motsvarar 6,8 sockerbitar
Vitt vin, 15 cl 101 kcal motsvarar 6,3 sockerbitar
Alkoholfritt vin, 15 cl 41 kcal motsvarar 2,5 sockerbitar

Drinkar
Gin & tonic 4 cl 150 kcal motsvarar 9 sockerbitar
Cosmopolitan 4 cl 120 kcal motsvarar 7,5 sockerbitar
Vodka redbull, 4 cl 201 kcal motsvarar 12,6 sockerbitar
Whiskey 4 cl 89 kcal motsvarar 5,6 sockerbitar

Drinkmixers
Redbull, 1 burk 113 kcal motsvarar 7,1 sockerbitar
Ginger ale, 1,5 dl 60 kcal motsvarar 3,8 sockerbitar
Russian 60 kcal motsvarar 3,8 sockerbitar

4 smala alternativ i sommarvärmen

Spritzer

Uppfriskande och smalt alternativ om du vill dra ut på en ljum sommarkväll. Du behåller både formen och omdömet bättre om du byter ut i alla fall ett par glas vin mot spritzers.

Du behöver: 1 dl torrt vitt vin, 0,5-1 dl sodavatten. Ett alternativ till sodavatten är fruktsoda eller sprite (med lightläsk sparar du flest kalorier).
r så här: Blanda vinet med sodavattnet/läsken. Servera kallt.
Kalorier: 81 (med sodavatten eller lightläsk) eller 121 (med vanlig läsk)


Radler

Sydtysk mix av öl och fruktsoda - läskande och alkoholsvagt. Använder du lightläsk blir det dessutom ganska smalt.

Du behöver: 1 dl stark- eller mellanöl, 1 dl fruktsoda (exempelvis sprite eller 7-up, gärna light)
r så här: Blanda ölet med läsken. Servera kallt.
Kalorier: 45 med starköl, 35 med mellanöl (om du blandar med lightläsk)


Mojito

Kubas stolthet och en perfekt mix av fräscht och sött - och en hyfsat smal drink jämfört med många andra. Men den är lika alkoholstark som vilken drink som helst, så drick med måtta!

Du behöver: 4 cl ljus rom, 2-3 tsk sockerlag (kokt på lika delar socker och vatten), 0,5 limefrukter, rejält med myntablad, sodavatten
r så här: Pressa juicen ur limefrukten. Blanda sockerlag och limejuice i ett highballglas. Mortla myntan i limeblandningen. Fyll på med rom, is och sodavatten.
Kalorier: 110-120 kcal

Barley water

Avkok på korngryn kanske inte låter så aptitligt, men faktum är att den här lemonaden är både fyllig, syrlig och läskande - perfekt en varm sommardag. Använder du sötningsmedel är den nästintill kalorifri dessutom. Det är inte mycket jobb, men det tar ett bra tag innan drycken är kall och drickfärdig. Gör gärna dagen innan och förvara i kylen.

Du behöver: 0,5 dl korngryn, 1 liter vatten, 3 citroner, ytterligare 2 liter vatten, 0,5 dl socker/sötningsmedel.
r så här: Koka korngrynen i 1 liter vatten i en halvtimme - använd gärna en stor kastrull som rymmer ytterligare ett par liter. Skrubba och skala citronerna. Pressa ut juicen och spara till senare. När korngrynen kokat klart lägger du citronskalen i korngrynskastrullen och häller över ytterligare två liter kokande vatten. Rör i socker. Låt svalna och häll i citronjuicen. Sila och förvara i kylen. Servera iskall.
Kalorier: Med sötningsmedel nästan inga, med socker 5-10 kcal/dl.

Maria Wångersjö