Bli kroppens egen chef

Så kommer du i form efter semestern

HÄLSA

Vill du komma i form efter semestern? Sätt realistiska mål och ta ett steg i taget. Ställ inte för höga krav på dig själv.

Det är dags att ta kontrollen - bli kroppens egen chef.
Foto: COLOURBOX
Det är dags att ta kontrollen - bli kroppens egen chef.

Nu är många tillbaka efter semestern. Augusti är den månad där gymkorten säljer som allra bäst, näst efter januari. Nya mål, nya träningskläder och en stor vilja att komma i form. Men det är inte alltid som teori och praktik går hand i hand. De två vanligaste misstagen är att sätta orealistiska mål och att försöka göra allting perfekt.

Hur gör man då? Om det hela tiden är en kamp med maten, träningen och tiden och du får konstant dåligt samvete över vad du inte gör.

Vänd på det, tänk dig att motivationen ger dig en möjlighet till att göra medvetna val och ta ansvar för dessa val. Så istället för att se dig själv som ett offer gör du alltså tvärtom. Och var nöjd och stolt över vad du gör istället för vad du inte gör.

Du har ett val

Vad är motivation egentligen? Motivation eller drivkraft är det som skapar rörelse eller förändring. En del tror att motivation är att kunna kämpa emot sin vilja till att göra saker som vi egentligen vill.

Många vill komma i form, men har varken ork eller lust att lyfta så mycket som ett finger i onödan. De saknar motivation säger de. Men vi har ju alla ett val.

På samma gång så förstår vi att man inte alltid kan äta allt när vi vill. Tre påsar chips varje dag, ett kilo godis och två liter läsk och pizza varje dag, kanske inte är så bra för vår hälsa, även om vi tycker att det är gott. Vi måste vara beredda på konsekvenserna och det gäller att hitta en bra balans.

Vad är det då som gör att man ibland tappar motivationen? Oftast handlar det om en stor förändring i livet där du vill se snabba resultat och vara så duktig som möjligt. Det kan vara en ny arbetsuppgift på jobbet, att du ska börja träna mer eller att du vill gå ner i vikt.

För höga krav

De två vanligaste bromsklossarna man brukar stöta på är för höga krav och perfektionism. Många tror att om de tappar 20 kilo på tre månader så kommer de bli lyckligare på alla sätt och vis. De kastar sig ut med full kraft för att göra allting rätt och så misslyckas dem för att målet och förväntningarna har varit för stora på för kort tid. Det är helt normalt.

Många vill att allting ska vara perfekt, att du ska äta exakt så mycket som du bör varje dag, inte mer eller mindre, att du ska träna exakt så mycket som du borde och att du ska gå ner exakt så mycket som det är utlovat i programmet.

Det kommer att bli en ständig kamp ifall du ska vara perfekt hela tiden och du kommer bara att bli besviken på dig själv. Beröm dig själv istället för att du är på rätt väg. Kom ihåg att du är unik och att du är chef över din egen kropp.

FAKTA

Här är tre vanliga problem som du kanske kommer att stöta på om du försöker gå ner i vikt:

1. Att gå ner i vikt är inte förutsägbart eller någon som händer schematiskt. När du gör en livsstilsförändring för att gå ner i vikt påverkas hela din kropp på olika sätt. Det som händer på vågen är bara en bisak. Alla kroppar funkar olika och är unika på sitt sätt. En del går ner snabbt andra inte. Det är helt normalt.

2. Att gå ner i vikt är inte lätt. Även om det i en artikel står att man ska gå ner fem kilo på fyra veckor så behöver det inte betyda att det funkar för alla. Kroppen är unik och är ingen robot som man bara programmerar om.

3. Fokusera på vad du faktiskt kan kontrollera, det vill säga vad du äter och hur mycket du tränar. Vanligt är annars att man hela tiden ser till hur mycket man inte går ner och vad du inte tränar och så vidare. Bryt ner det i småbitar och ta ett steg i taget.

Shirin Rågby Djavidi