Martins 10 bästa träningstips

HÄLSA
Martin Lidberg.
Foto: STEFAN JERREVÅNG
Martin Lidberg.

1 Se till att ha träningskläder som passar klimat och väder, men framför allt rätt skor.

2 Börja försiktigt och hitta träningsformer som känns inspirerande och roliga.

3 Sätt upp ett mål. Vad vill du få ut av din träning? Gå ner i vikt, förbättra din kondition eller kanske öka ditt välbefinnande? Skriv gärna ner dessa mål och sätt upp dem så att du ser dem varje dag.

4 Lite press via en vadslagning kan leda till större fokusering.

5 Boka in dina träningspass. På så sätt blir träningen alltid gjord och skjuts inte på framtiden.

6 Motivationen kommer med resultatet! Följ ditt tränings- och kostprogram till punkt och pricka så kommer både ditt resultat och motivationen att förbättras och öka.

7 Pressa inte kroppen mer än den klarar av. Öka belastningen och intensiteten vartefter du blir bättre tränad.

8 Powerwalk och lättare jogging är så kallad lågintensiv träning. Supereffektivt för fettförbränningen, på en nivå som de flesta nybörjare klarar av.

9 När kondition och styrka förbättras är det dags att gå från powerwalk till jogging. Ett motivationstrick är att räkna hur många gånger du behöver sänka tempot och gå – ju färre antal gånger desto bättre tränad är du. Sätt gärna upp ett mål med antal gåstopp.

10 Promenera helst före frukost då förutsättningarna för att förbränna fett är lite högre. Ta en frukt om du har svårt att arbeta på fastande mage. Arbeta intensivt med armarna och gå i rask takt.