5 enkla steg till ett lättare liv

HÄLSA

Svårt att komma igång med träningen?

Ta det lugnt. Viktklubb.se hjälper dig att komma i form på nolltid.

Med rätt inställning är hälften vunnit på vägen mot ett nyttigare liv.
Foto: Colourbox.com
Med rätt inställning är hälften vunnit på vägen mot ett nyttigare liv.

Att leva sunt behöver inte vara krångligt. Med små steg kommer man långt.

– Har man slarvat med maten tidigare och börjar äta regelbundet och efter tallriksmodellen ser man resultat snabbt, säger Viktkubb.se:s dietist Josefine Jonasson.

5 steg till bättre hälsa!

Josefine Jonasson, dietist, och Shirin Rågby Djavidi, motionsexpert, guidar dig rätt.

1. Rätt inställning

Attityd är A och O.

Därför är det bra: Har du inte viljan är det svårt att lyckas. Du måste bestämma dig för att du vill gå ner i vikt. Och tro på dig själv.

Därför funkar det: Har du en bra inställning så ökar chanserna att du ska övervinna motgångarna.

Så snabbt ser du resultat: Det är inte inställningen som gör att du går ner i vikt, men det är inställningen som gör att du inte ger upp.

2. Regelbundna måltider

Därför är det bra: Äter du frukost, lunch och middag varje dag får du struktur på dina måltider. Risken att drabbas av godisbegär och okynnesätande minskar. Vill du äta mellanmål kan du göra det, men du behöver inte. Regelbundenhet ger dig också mer energi. Viktigt att komma ihåg är att inte äta mer, bara för att du äter regelbundet.

Därför funkar det: Du blir aldrig vrålhungrig. De regelbundna måltiderna motverkar faran. Genom att kontrollera intaget av mat går du också snabbare ner i vikt.

Så snabbt ser du resultat: Följer du tallriksmodellen och äter på regelbundna tider märker du resultat redan efter en vecka.

3. Tallriksmodellen

Tallriksmodellen är ett enkelt sätt att få en bra fördelning på maten, varje måltid. Hälften av tallriken ska bestå av grönsaker, en fjärdedel av protein och en fjärdedel av kolhydrater. Tallrikstänket fungerar även på ostmackan, där du kan lägga till skinka och grönsaker som pålägg.

Därför är det bra: En balanserad kost är grunden för att må bra.

Därför funkar det: Fyller du halva tallriken med grönsaker äter du inte lika mycket av den mer kaloririka maten. Du blir mätt på färre kalorier och får i dig mer kostfibrer.

Så snabbt ser du resultat: Efter en vecka, eller två. Om tallriksmodellen leder till att du småäter mindre, ser du resultat ännu tidigare.

OBS! Tänk på att inte ta en för stor tallrik. Och bygg inte på höjden.

4. Powerwalks

Gå snabba promenader, gärna med stavar.

Därför är det bra: Enkel träning som alla kan göra. Bra om gymmet är stängt eller du inte orkar ta dig dit.

Därför funkar det: Raska promenader leder till ökad förbränning och högre ämnesomsättning.

Så här snabbt ser du resultat: Kör du flera gånger i veckan märker du resultat redan efter en till två veckor. Förutsatt att du också tänker på vad du äter.

5. Styrketräning

Mer muskler innebär en fastare kropp och högre förbränning – dygnet runt.

Därför är det bra: Du tränar hela kroppen och får både starkare och mer tonade muskler. Är du nybörjare kan du ta hjälp av en gyminstruktör och starta med lätt träning av alla kroppsdelar.

Därför funkar det: Ju mer du tränar, desto högre förbränning får du eftersom muskler kräver energi.

Så här snabbt ser du resultat: Om du styrketränar två gånger i veckan kommer du att märka skillnad redan efter två veckor. Våga lägga på vikter. Du orkar mer än vad du tror. Det enda sättet att få bra resultat är att du bestämmer dig och pressar dig själv.