Platt mage snabbt!

4 övningar med wow-effekt

HÄLSA

Platt mage, schysta armar och fast rumpa.

Träningscoachen Alan Bergström hjälper dig att trimma kroppen.

Vi börjar med magen.

Forma kroppen gör man bäst med styrketräning.

Alan Bergström har tagit fram exempel på övningar som ger dig en fastare mage.

– Det är jättebra att börja med magen. Nästan allt du gör är beroende av den, säger han.

En starkare mage hjälper dig i konditionsträningen och ger dig bättre hållning.

Fyra övningar

Magpasset består av två statiska övningar och två dynamiska. Satsa på att träna magen tre gånger i veckan. Bara på några veckor kommer du att märka resultat.

– Magen blir fastare och kombinerat med konditionsträning blir den också plattare, säger Alan.

Men gå inte ut för hårt. Målet är inte att få träningsvärk.

– Om du aldrig har tränat förut räcker det med någon övning varje gång. Ta det lugnt i början och öka efter hand.

FAKTA

Jobba fram sexpacket:

1. PLANKAN

Placera händerna axelbrett.

Spänn magen och tryck ifrån med armarna så att ryggen är rak.

Håll övningen så länge du orkar ha ryggen rak.

Upprepa 3–4 gånger.

2. CRUNCH

Ha hellre händerna längs med kroppen i stället för vid huvudet. Tryck svanken i golvet och lyft överkroppen, hela svanken ska vara tryckt mot golvet.

Börja med 3x5 om du är otränad. Öka efter hand.

3. SIDPLANKAN

Stöd på ena armbågen och knät. Spänn kroppen och sträva efter att vara så rak som möjligt.

Håll övningen i 3–5 sekunder till att börja med och upprepa tre gånger på varje sida.

4. SNEDA CRUNCH

Ligg på rygg med fotsulorna i golvet och fäll båda benen åt

sidan. Om du fäller åt höger: lägg höger hand på vänster sida. Spänn magen och tryck ner svanken.

Lyft överkroppen rakt upp precis som i vanliga crunch.

Magen, rumpan, armarna

Läs mer

Kristina Edblom