Löpning i snö

Så förbereder du dig

HÄLSA

Förbered dig för vårens löpträning redan nu med bra skor och en stark kropp.

Skynda långsamt om du är nybörjare och börja med raska promenader varvat med lätt löpning.

Förbered dig för vårens löpträning redan nu genom att springa i snö.
Foto: LOTTE FERNVALL
Förbered dig för vårens löpträning redan nu genom att springa i snö.

Det ser väldigt vitt och snöigt ut just nu, men rätt som det är, snabbare än vad man tror så är våren här. Vi blir lika överraskade varje år. Kanske är det bara en månad kvar och då vill du väl vara väl förberedd inför löparsäsongen?

Hör du till dem som aldrig löptränat förut, gärna vill, men aldrig riktigt tagit steget fullt ut? Då är det dags att göra det nu. Löpning är en av de mest kompletta träningsformerna. Du tränar hela kroppen, främst kondition, men även styrka, balans och uthållighet. Dessutom får du frisk luft och dagljus. Är du mycket på resande fot är det bara att slänga ner dina löparskor och funktionella löparkläder så kan du passa på att träna vart du än befinner dig i världen.

Viktigt med rätt sko

Det allra första du bör tänka på är att se till att ha en sko som passar just din fot. Vi är alla unika och har olika konstruerade fötter. En del har pronation (lutar lite lätt inåt med foten) medan andra har en supination (lutar lite lätt utåt med foten). Man kan ha en smal eller bred fot. För att ta reda på hur just ditt löparsteg ser ut kan du gå till en sportaffär som exempelvis Stadium, Intersport, Runners Store eller Löplabbet. På alla dessa ställen kan de filma ditt löpsteg när du springer på ett löparband (det är kostnadsfritt). Utefter det kan du välja rätt sko till din fot.

Om du aldrig har sprungit förut eller är väldigt ringrostig kan det vara bra att skynda långsamt. Dels för att bygga upp konditionen i lagom takt, men även för att skydda dig mot eventuella skador eller att du skulle tappa motivationen.

Peppa varandra

Börja med att ta raska promenader. När du känner dig bekväm med det kan du börja varva promenaderna med lätt jogging. Efter hand kommer du märka att joggingtiden blir längre och promenadtiden kortare. Du kommer sen att kunna gå över helt till jogging. Låt kroppen få vänja sig. Ta gärna med en vän så kan ni peppa varandra.

För att ytterligare förbereda dig är det alltid bra att variera sin träning så mycket som möjligt med exempelvis styrketräning, dans, yoga, spinning med mera. Ju mer varierat desto bättre. Tänk också på att det är alltid bättre att göra någonting än ingenting, så kommer du bara ut i en kvart i början så är det bättre än ingenting. Efter hand kommer du märka alla de fantastiska fördelarna med träning och löpning och det kommer att kännas som världens mest naturliga grej att snöra på dig löparskorna.

FAKTA

Vill du sätta upp ett spännande delmål finns massor av kortare löpartävlingar på 5 km vilket kan vara en rimlig start. Det finns även stafetter där du och dina kollegor kan ställa upp. Kolla på www.marathon.se, där står allt om löpning och även alla loppen.

Shirin Rågby Djavidi