Så kan du hjälpa ditt barn att bli mer aktivt

HÄLSA

Stäng av datorn och lek med dina barn istället.

Barn behöver också röra på sig. Det sätter grunden för hela livet.

– Vi är konstruerade för att vara aktiva, säger Mattias Hjelmberg, utvecklingschef på svenska innebandyförbundet och tidigare ansvarig för barn och ungdomsidrott på Riksidrottsförbundet.

Foto: GETTY IMAGES

Oavsett om du har dagisbarn hemma eller tonåringar så är det lika viktigt att väva in aktivitet som en naturlig del i vardagen. Försök att få in rörelse och aktivitet som ett lustfyllt lekinslag hemma eller i organiserad form. Det ger bland annat en samhörighet med de övriga på träningen, skapar glädje, en ökad själkänsla, ökad inlärningsförmåga och koncentrationsförmåga och ett ökat välbefinnande.

– Vi skapar våra förutsättningar för att tycka rörelse är roligt redan när vi är små, säger Mattias Hjelmberg. Ju bredare rörelseregister vi får som barn, desto större chans är det att vi är aktiva längre fram i livet.

Det är inte lika viktigt vad du gör som att du gör någonting över huvudtaget. Hoppa hopprep eller studsmatta, dansa, gör springlekar, lek kull eller röda vita rosen, spela pingis eller ta en promenad.

”Låt barnen prova”

Om du har små barn räcker det alldeles utmärkt med att gå ut i parken eller ta en promenad och leta kottar. Det behöver vare sig vara dyrt eller komplicerat.

– Barn tycker att det är roligare när föräldrarna är med. Dessutom är det viktigt för barnen att se sina föräldrar i en annan miljö, säger Hjelmberg.

Det bästa man kan göra är att låta barnen prova på så många olika aktiviteter som möjligt, för att de sen kan få välja själva vad de tycker är roligt.

– Det är lite som att cykla. Har vi en gång lärt oss så blir det som en mall. När vi blir vuxna finns det inprogrammerat i hjärnan och vi kommer ihåg. Vi bygger upp vår motorik som barn.

Kroppen kommer ihåg

Det behöver inte nödvändigtvis betyda att om ditt barn dansar balett som liten att hon eller han ska tycka det är roligt som vuxen. Men då har de fått balansen, rörelsen, hoppen och koordinationen ”gratis” och det följer med en hela livet. Kroppen kommer ihåg.

En av de sporter som har det kanske allra bredaste rörelseregistret är gymnastik.

– Här får du bland annat lära dig att springa, hoppa, rulla, hänga och stödja. Det är en bra basidrott liksom friidrott, säger Hjelmberg.

Oavsett vad du gör så kan det vara så enkelt som att ta med sig lite fika och en boll ut i gröngräset. På vintern kan du byta ut bollen mot pulkan eller skridskor.

Hjälp ditt barn att visa vägen till ett aktivare liv. Du har allt att vinna!

FAKTA

Observera att dessa rekommendationer är ungefärliga. Alla barn är unika på sitt sätt, där utvecklingsfasen är individuell.

Kondition

Konditionsträningen ska vara lustfylld och kan med fördel göras till en lek. Exempelvis kull, tävla barnen mot föräldrarna vem som kan springa runt huset snabbast eller studsa på studsmattan. En grundrekommendation är cirka 2- 3 gånger i veckan á 30 minuter, för att öka barns kondition på ett bra sätt.

Styrketräning

Här är det inte tyng gymträning med skivstång som gäller utan lustfylld träning även här som kan trollas bort med lek. Exempelvis att springa och hämta en boll på marken och kasta den upp i luften (knäböj). Det bästa för barn som inte ännu kommit upp i tonåren är lekfylld träning med den egna kroppsvikten som motstånd.

Barn upp till 12 år: Grundrekommendationen är träning 2 – 3 gånger i veckan 20 – 40 minuter.

Barn från tolv år och uppåt: Här kan man börja träna mer teknik och lite lättare styrketräning. Nu börjar hormonerna härja och muskeltillväxten börjar komma igång på ett helt annat sätt än tidigare.

Övningar för unga!

Shirin Rågby Djavidi