Ät mindre och minska kaloriintaget

Sex enkla tips

1 av 2 | Foto: colourbox
Fyll tallriken med mer grönsaker.
HÄLSA

Flera saker påverkar hur mycket vi äter, bland annat hur mycket mat som serveras och hur hungriga vi är. Men det går att kontrollera dessa faktorer.

– Ät regelbundet, det är en av de bästa metoderna, säger Viktklubbs dietist Josefine Jonasson.

Ibland blir det för mycket av det goda – vi äter mer än vad vi behöver och mer än vi egentligen vill. Men det finns sätt för att undvika detta. Regelbundna måltider är en metod.

– Genom att äta regelbundet undviker man att bli vrålhungrig och risken att därför äta för mycket. Om man äter regelbundet kan man hålla matintaget på en jämn nivå och håller sig mätt längre. Man brukar säga att hunger är den bästa kryddan, säger Josefine Jonasson.

Att lasta på med grönsaker är ett annat tips.

– Om man följer tallriksmodellen och fyller halva tallriken med grönsaker och rotfrukter får man inte plats med lika mycket av den andra maten som är mer energirik, säger Josefine Jonasson.

Det finns alltså sätt att påverka hur mycket man sätter i sig.

Här är ytterligare fyra enkla tips för hur du kan äta mindre – och hålla koll på kalorierna.

1. Njut av varje tugga. Genom att fokusera på varje tugga blir du medveten om hur du äter. Om du tar det lugnt mellan tuggorna hinner du känna efter om du fortfarande är hungrig eller börjar bli mätt. Du hinner då märka när du har fått nog och kan sluta innan du äter för mycket.

2. Använd mindre tallrikar. Forskning har visat att människor som använder stora tallrikar, skålar och serveringskärl tar för sig större portioner och äter mer mat. Lägg i stället upp maten på mindre tallrikar så kommer du omedvetet att äta mindre.

3. Ha koll på dina svagheter. De flesta av oss har mat som vi inte kan säga nej till eller inte kan sluta äta av när vi väl börjat. Det är därför viktigt att känna till dessa svagheter för att hålla koll på att det inte blir för mycket av det goda.

4. För en matdagbok. Flera studier har visat att det bästa hjälpmedlet för att gå ner i vikt är att föra en dagbok över vad du äter. I tidningen American Journal of Preventive Medicine publicerades en ny studie som visade att personer som skrev ner vad de åt gick ner dubbelt så mycket i vikt än de som inte förde dagbok. Genom att skriva ner vad du äter uppmuntras du att tänka på dina matval under hela dagen. Detta leder till att du kan göra medvetna val och minska ditt kaloriintag.

Källa: Sparkpeople.com.