Fika smart i adventstider

– så undviker du fikafällan

Ät bara det du verkligen tycker om på adventsfikat.
Foto: Stefan Mattsson
Ät bara det du verkligen tycker om på adventsfikat.
HÄLSA

Veckorna före jul betyder adventstider, och adventstider betyder för många adventsfikor hos vänner och bekanta. Att stå emot alla lussekatter, pepparkakor och glögg kan vara svårt. Men det finns några saker som du kan tänka på.

– Ät bara det du verkligen tycker om. Det är lätt att äta "bara för att det finns" och för att det är advent och fikatider. Bestäm dig också för vad det är värt. Det är bara att inse att för mycket fika gör att du går upp i vikt, advent eller ej, säger Josefine Jonasson dietist på Viktklubb.se.

Både lussekatter, julgodis och pepparkakor innehåller extra kalorier.
– Det viktigaste är att tänka på mängderna. Det räcker kanske med en pepparkaka eller en chokladbit? Ta småbitar av allt, ät långsamt och njut av det du äter.

Men är det okej att hoppa över lunchen för att man ska kunna ta för sig på adventsfikan istället? Julen är trots allt bara en gång om året.
– Visst, du får i dig mindre kalorier om du hoppar över lunchen, men å andra sidan får du inte i dig så värst mycket näring från fikat. Dessutom riskerar du att inte bli mätt och på så sätt småäter efteråt istället. Det kommer förmodligen att resultera i att du får i dig ännu mer kalorier än vad du tänkt. Jag tycker det är bättre att vända på resonemanget: Ät ordentlig frukost, lunch och middag så blir du nöjd med mindre fika. Visserligen är det bara jul en gång om året men det är bara påsk, alla hjärtans dag, kanelbullens dag och semester en gång om året också. Det finns alltid ”ursäkter”för att äta det där extra. Bestäm dig för att inte gå i den fällan. Efter jul kommer du att tacka dig själv för det.

I adventstider är det plötsligt helt okej att fika i tid och otid. Även om man vanligtvis inte är en person som fikar mycket.
– Om man tar ett steg tillbaka och ser på det utifrån förstår man hur mycket extrafika det blir. Frågorna man måste ställa sig själv är: Är det värt det? Är det så gott att det är värt att gå upp i vikt för? Och kanske är det så, och då är det helt okej, säger Josefine Jonasson.