Så förbränner du julens godsaker

HÄLSA

Ätit mycket kakor och godis i julhelgen? Så mycket att du känner att du genast vill kasta dig upp på motionscykeln? Viktklubb har koll på kalorierna och på hur du kan förbränna sötsakerna. Viktklubbs dietist Josefine Jonasson ger alternativa tips på snacks.

Hugger du ved i 19 minuter förbränner du en lussekatt.
Foto: BJÖRN LINDAHL
Hugger du ved i 19 minuter förbränner du en lussekatt.

Om du går en lätt promenad (4 km/h) på 40 minuter förbränner du tre stycken knäck. För att förbränna en chokladpralin behöver du promenera i 22 minuter. Hugger du ved i 19 minuter har du förbränt din lussekatt. Kör du ett medel power yoga-pass förbränner du 2,5 lussekatt. Har du ätit 8 rutor vit choklad förbränner du det om du travar på en häst i 40 minuter. Två koppar varm choklad förbränner du på 37 minuters skidåkning med en hastighet av 6-8 km i timmen.
– Man kan inte påverka godisbitarna som man redan stoppat i sig. Att älta varför man åt si eller så har ingen effekt så det är lika bra att bara försöka släppa det. Det man kan göra är att tänka på att inte äta godsaker bara för att det finns. Ät bara det du verkligen tycker om. Och om man känner att man har ätit för mycket i julhelgen behöver man ju kanske inte vänta till nyårsdagen innan man börjar äta bra och röra på sig. Gör det direkt istället, säger Josefine Jonasson, dietist på Viktklubb.se.

Viktigast att komma ifrån vanan

Men hur gör man om man har stoppat i sig godis i hela december och nu har svårt att sluta?

– Man behöver kanske inte alltid ersätta allt. Men om man gör det så är det såklart bättre att äta frukt istället för godis. Men det är inte bra att sätta i sig 1 kilo vindruvor heller. Jag tror det viktigaste är att försöka komma ifrån vanan att hela tiden vilja stoppa något i munnen, säger hon.

”Ett äpple i klyftor”

– Ett bra snacks är grönsaksdipp. Det kanske låter tråkigt, men det är faktiskt inte så dumt. Ofta är man ute efter själva plockandet och med stavar av gurka, morot och broccoli kommer man åt det. Jag brukar skära ett äpple i klyftor på kvällen. Då får jag plockandet och dessutom äter man långsammare. Ett annat gott snacks är sojabönor som man värmer lite lätt och har salt på. Ett bra alternativ istället för chips och ostbågar, säger Josefine Jonasson.

FAKTA

Kalorikoll

1 knäck = 39 kcal

1 chokladpralin = 44 kcal

1 ruta vit choklad = 28, 8 kcal

1 chokladdoppad marshmallows = 24 kcal

Varm choklad = 143 kcal

Lussekatt = 104 kcal

Mjuk pepparkaka = 93 kcal