Välj rätt smör eller margarin

Guide till bästa smörgåsfettet

HÄLSA

Vilket smör ska man egentligen välja till mackan?

Det beror på vem man vill tro på.

Så lär du dig välja rätt.

Att köpa smör till mackan är nästan lika komplicerat som att köpa en ny dator.

En mängd olika uppgifter finns på förpackningen, och det är inte lätt att veta vilka som är viktiga.

Och inte blir det lättare av att det finns två stora kontroverser i fettdebatten: Den ena gäller vilket man ska välja av mättat eller omättat fett, och den andra handlar om hur mycket fett det egentligen är bra att äta.

Mättat eller omättat fett?

Här anser de flesta att omättat fett är nyttigare för hjärta och kärl. Omättat fett delas upp i enkelomättat och fleromättat fett. Det känns igen på att det oftast är flytande eller mjukt i rumstemperatur, och kommer från växtriket eller från fet fisk. Livsmedelsverket rekommenderar att 90 procent av fettet vi äter ska vara omättat. Här är lättmargariner det självklara valet - de innehåller mindre mättat fett än smör och margarin med högre fetthalt.

Det mättade fettet, som känns igen på att det är hårt i rumstemperatur och som oftast kommer från djurprodukter som kött, grädde och smör, har sina förespråkare hos dem som äter enligt lchf ("low carb high fat; en kost med mycket fett och lite eller inga kolhydrater). De väljer oftast smör, eller Bregott, som är baserat på smör - bägge innehåller hög andel mättat fett. Några långtidsstudier på effekterna på hjärta och kärl med en sådan kost finns inte än.

Hur mycket fett ska vi äta?

Livsmedelsverket rekommenderar att max 30 procent av kalorierna vi får i oss ska komma från fett. Anledningen är att det annars blir svårt att hitta utrymme för alla näringsrika livsmedel som vi ju också behöver inom "kaloribudgeten". Detta utgår från den vedertagna sanningen att vi går upp i vikt om vi stoppar i oss fler kalorier än vi gör av med. Även här är lättmargariner ett bra val - de innehåller mycket färre kalorier än 80-procentigt smör och margarin.

Lchf-förespråkarna menar att vi bör äta mycket mer fett än så, och ser alltså inte lättmargariner som ett alternativ. De menar att en diet med mycket fett och lite kolhydrater är mättande och bidrar till en jämn blodsockernivå och hög förbränning, och att kolhydraterna mer eller mindre kan plockas bort ur kosten. Vad en sådan kost på sikt innebär för hjärtkärlhälsan är det fortfarande ingen som riktigt vet.

Hur stor roll spelar valet av margarin?

Det är viktigt att komma ihåg att valet av fett till smörgåsen inte är det viktigaste valet vi gör för hälsan och vikten. Vilket bröd vi väljer, vilket pålägg vi väljer och framför allt hur många mackor vi äter är bra mycket viktigare.

Detsamma gäller hälsoargumenten man ser på en del margarinpaket, exempelvis att margarinet innehåller essentiella fettsyror som omega 6 och omega 3. Det är sant att kroppen behöver sådana fettsyror, och att vi inte själva kan tillverka dem utan behöver tillföra dem via kosten. Men det betyder ju inte att vi måste tillföra dem just genom att äta margarin. Äter vi mycket fet fisk får vi i oss rejäla doser essentiella fettsyror - därom är alla överens.

En annan sak som alla är överens om är att industriella transfetter inte är nyttiga, och de kommer nu att förbjudas i Sverige. Tills förbudet träder i kraft behöver dessa tyvärr inte anges på förpackningen, men står det "delvis härdade fetter" ska du se upp - en del av dessa är industriella transfetter.

Så väljer du rätt smör

Välj rätt lättmargarin

Tänk på: Lättmargarin är ett bra val för dig som vill dra ner på det mättade fettet och på kalorierna. De flesta sorter innehåller 10-15 g mättat fett per 100 gram margarin, och 20-25 g omättat och fleromättat. Resten är oftast vatten som blandats i.

Tre bra val:
Becel Olive - 38 procents fetthalt. 9 gram mättat fett. 350 kcal/100 gram. Av det omättade fettet är över hälften fleromättat.
Becel Original - 38 procents fetthalt. 8 gram mättat fett. 350 kcal/100 gram. Av det omättade fettet är över hälften fleromättat.
Mini lätta - 28 procents fetthalt. 11 gram mättat fett. 280 kcal/100 gram. Färre kalorier än de flesta andra margariner.
Välj rätt 60-80-procentig produkt

Tänk på: Om du hör till dem som inte är oroliga för mättat fett och kalorier kan du välja ett margarin med 60-80 procents fetthalt. De flesta av dessa smörgåsmargariner innehåller runt 30-35 gram mättat fett per 100 gram margarin.

Tre bra val:
Becel Gold - 70 procent fetthalt. 19 gram mättat fett, vilket är lågt för ett margarin med så hög fetthalt. 630 kcal/100 gram. Av det omättade fettet är över hälften fleromättat.
Milda - 70 procent fetthalt. 20 gram mättat fett, vilket är lågt för ett margarin med så hög fetthalt. 540 kcal/100 g.
Smör - 82 procent fetthalt. 52 gram mättat fett, vilket är ett stort snäpp högre än margarinerna med ungefär samma fetthalt. God smak och ett bra val för den som inte är orolig för mättat fett eller kalorier, och/eller äter enligt Lchf-kosten. 720 kcal/100 g.

Hitta drömvikten med Viktklubb.se

Aftonbladets tjänst för viktminskning på nätet.

Om du vill veta mer om hur du kan gå ner i vikt med Viktklubb klicka här!

Maria Wångersjö