Öka fettförbränningen med rätt andning

HÄLSA

Öka ditt välbefinnande och din fettförbränning genom rätt sorts andning.

En liten förändring kan göra stor skillnad.

– Andas alltid genom näsan och ner i magen, säger Anders Olsson, andningsinstruktör.

Foto: FOTO: COLOURBOX

Genom att näsandas går luften via vårt naturliga filter, vilket gör att bakterier som flyger runt i luften, fastnar i näsan. Dessutom blir luften fuktig och uppvärmd innan den dras ner i lungorna.

– Man kan säga att genom näsandning förbereds luften för att kroppen på bästa sätt ska kunna använda den, medan munandningen ger en rå, kall och torr luft full av bakterier som utgör en belastning för kroppen, menar Anders. En annan effekt är att genom näsandningen blir andningen mer rytmisk och harmonisk, vilket skickar signaler till hjärnan att nu är allt lugnt och stilla och vårt välbefinnande ökar. Jag tror alla vill ha harmoni i sitt liv och det här är verkligen ett enkelt sätt att uppnå det på.

Men här gäller det alltså även att dra ner luften i buken och inte bara högt uppe i bröstet.

Vid ett kort andetag uppe i bröstet reagerar kroppen på motsatt sätt. Den sympatiska (en icke viljestyrd del i nervsystemet som bland annat ökar hjärtfrekvensen) delen av nervsystemet aktiveras och hjärnan får signalen att nu är det stress som gäller. Tyvärr är det just den här sortens andning som är den vanligaste formen.

– Ofta ger all stimuli vi matas med upphov till tankar och känslor som orsakar en stressad andning. Den stressade andningen kan fortgå långt efter att tankarna och känslorna som satte igång processen är över, säger Anders.

Ställer om kroppen

Att förbättra din andning kanske inte är det snabbaste sättet att bli smal. Men genom rätt sorts andning ökar du gradvis förbränningen av fett och ställer därmed om kroppen till att använda mer fett som bränsle och mindre kolhydrater.

– En stressad andning leder till brist på koldioxid, som gör att mindre syre levereras till cellerna, vilket gör att mindre energi produceras. Utan syre kan inte fett användas som bränsle och istället används mer socker, vilket också ger upphov till mer mjölksyra och ett ökat sug efter socker och snabba kolhydrater, förklarar Anders. Så när vi förbättrar andningen, det vill säga andas på ett sätt som står i relation till kroppens behov, ökar mängden koldioxid i blodet, vilket gör att mer syre levereras till cellerna och därmed kan mitokondrierna (cellens kraftverk som kräver syre för att kunna jobba) tillverka mer energi med fett som bränsle.

Du kan enkelt träna på din andning varje dag och på så sätt blir du mer och mer medveten om din andning.

– En bra andning kännetecknas av att den är avslappnad, rytmisk, regelbunden och ljudlös, säger Anders.

När du är fysiskt aktiv och andas genom näsan och ner i magen får du också en mycket positiv träningseffekt.

– Jag har gjort studier på bland annat triatleter som har visat att deras prestationsförmåga ökade vid näsandning. Dessutom upplevde deltagarna att uthålligheten ökade, återhämtningen gick snabbare och de hade lättare att komma in i ”flow”-känslan.

FAKTA

Läs mer om andning:

sorena.se, andning.nu och yogaspiritstockholm.se

Shirin Rågby Djavidi