Bli piggare på 9 dagar

HÄLSA

Vill du känna dig piggare, få en friskare hud och må bättre?

Nu har författaren Amy Wechsler tagit fram nio enkla vardagsknep.

Låt kroppens insida och utsida få samarbeta för bästa resultat.

Foto: Foto: Colourbox

Det finns faktiskt små enkla trix för att få huden och kroppen att kännas både yngre och fräschare. Det behöver inte varken vara dyrt eller komplicerat. Dessutom tar det bara nio dagar.

Den amerikanska psykologen och dermatologen har skrivit boken The Mind-Beauty Connection som handlar just om hur du kan ta hand om dig själv för att du ska se och känna dig piggare på bara nio dagar. Hon skriver mycket om stress och hur det är en av de största bovarna, men att det också går att stoppa upp processen. Genom att ta hand om dig själv, både inifrån och ut, kan du hjälpa kroppen att hjälpa sig själv.
Dag 1. Förenkla – Skaffa dig rutiner för din hud och din sömn. Tvätta ansiktet och smörj in dig med vårdande krämer morgon och kväll. Se till att gå och lägga dig vid samma tidpunkt varje kväll.
Dag 2. Slappa – Boka in dig på en skön ansiktsbehandling eller massage, läs en bok, ta kontakt med en god vän som du inte pratat med på länge, gör något du blir glad av eller lär dig enkla andningsövningar som du kan göra varje dag.
Dag 3. Njut av naturen – Försök att vara ute så mycket som möjligt. Njut av naturen, grönskan, friska luften och fågelkvitter
Dag 4. Ät rent och smalt – Undvik snabbmat, friterat och halvfabrikat. Ät mer frukt, grönt, fisk, kyckling och ren mat som inte är så tufft för kroppen att ta hand om
Dag 5. Rör på dig – Se till att få 30 minuters motion varje dag med raska promenader, trädgårdsarbete eller genom att cykla till jobbet
Dag 6. Kompisar på riktigt – Boka tid för att träffa en vän, på riktigt, istället för att chatta på facebook, twitter eller msn.
Dag 7. Meditera - Lär dig att meditera innan du går och lägger dig för att få en riktigt skön och djup sömn.
Dag 8. Sov gott – Det är när vi sover som återhämtningen sker och cellerna repareras. Se till att få mellan 7 – 9 timmars sömn varje kväll.
Dag 9. Återblick – Se tillbaka på dessa dagar och fundera över vad som vad bra, vilka förändringar som gjorde störst effekt.

Shirin Rågby Djavidi