Skapa ditt eget bootcamp

HÄLSA

Skapa ditt eget bootcamp nu när vädret tillåter.

Varva kondition med styrka. Passa på att träna ute så mycket som möjligt.

Tips på bra övning är benböj som Shirin visar här.
Foto: PERNILLA WAHLMAN
Tips på bra övning är benböj som Shirin visar här.

Bara för att våren står i full blom betyder det inte att du ska sluta styrketräna. Så fort det blir fint väder brukar gymmen nämligen gapa tomma. Och det är väl helt ok. För handen på hjärtat, hur mysigt är det att gå in på ett gym när solen skiner? Dessutom har vi ju fått vänta på det fina vädret alldeles för länge nu.

Inga problem. Skapa ditt eget bootcamp, utomhus. Se till att få in en bra blandning av både tempohöjande övningar som ger dig bättre kondition samt styrkeövningar. Du kan välja att köra med din egen kroppsvikt som motstånd. Annars går det även bra att ta hjälp av några enkla redskap som exempelvis ett hopprep, en kettlebell och en exetube. Det ger dig fler möjligheter. Sen gäller det bara att använda sin fantasi.

Så gör du

Börja ditt 60 minuters träningspass genom att värma upp med löpning, cykling eller en rask promenad i cirka 15 minuter. Gör sen upp tio stationer med olika övningar där du kör så hårt du orkar i 30 sekunder på varje station. Vila 30 sekunder innan du går till nästa station. Ha som mål att göra tre varv. Då är vi uppe i 15 minuter uppvärmning och 30 minuter träning. Avsluta med tio minuters nedvarvning där du smålunkar, cyklar hem igen i sakta mak (ifall du tagit dig till någon gräsplätt). De sista fem minuterna kan du stretcha och låta andning kommer tillbaka till normalläge igen.

Om du har svårt att komma på övningar, kan du ta hjälp av en vän (det är mycket roligare att göra ett bootcamp tillsammans med någon). Om du brukar gå på klasser kan du kopiera övningarna därifrån tillsammans med övningar som du kommer på själv. Hitta övningar i träningstidningar, googla på youtube eller ta hjälp av en personlig tränare för att komma igång.

Här är några tips:

Utfall, armhävningar, burpies, höga hopp, kickar, bicepscurls, sving med kettlebells, sumoövning, axlar, biceps och triceps med exetube, rygglyft, flygande telemark, jump ´n jacks, höga knän, skuggboxning, kissande hunden, hopprep, knäböj, axeldrag, plankan med flera.

Hitta drömvikten med Viktklubb.se

Aftonbladets tjänst för viktminskning på nätet.

Om du vill veta mer om hur du kan gå ner i vikt med Viktklubb klicka här!

Shirin Rågby Djavidi