12 procent av 60-åringarna äter oregelbudet.
Oregelbundet ätande ökar risken för metabola syndromet med 50 procent.
Oregelbundna ätare har 3 centimeter större midjemått än regelbundna.
Oregelbundna ätare har 1 centimeter högre mage än regelbundna.
Nästan dubbelt så många rökare finns bland personer med oregelbundna matvanor.
(Källa: Karolinska Institutet, studien har genomförts på drygt fyratusen 60-åriga män och kvinnor genom enkätsvar och hälsoundersökningar.)
Hoppar du över frukosten eller lunchen? Se upp - du sväller. Personer som äter oregelbundet har tre centimeter större midjemått än de regelbundna ätarna.
Tvärtemot vad bantarna vill - de överhoppade målen gör oss feta.
- Inte bara vad man äter spelar stor roll för hälsan utan även regelbundenheten, säger professor Mai-Lis Hellénius på Karolinska Institutet där studien har genomförts.
Över fyratusen 60-åriga män och kvinnor har deltagit.
Mer blodfettsrubbningar
Skillnaderna är påtagliga - det skiljer tre centimeter i midjemått och en centimeter i bukhöjd mellan de regelbundna och oregelbundna ätarna. Dessutom har de mer blodfettsrubbningar än de som äter regelbundet.
- Det finns anledning att ta en diskussion om varför människor inte ger sig tid för frukost eller lunch när vi kan se att hälsoeffekterna är så stora, säger Mai-Lis Hellénius.
Majoritet rökare
En majoritet av dem som hoppar över mål är rökare.
- Men även när man bortser från faktorer som rökning, social tillhörighet och typ av mat kvarstår faktum - det oregelbundna ätandet i sig riskerar hälsan.
Hur ofta vi behöver äta är individuellt men frukost, lunch och middag är grundläggande.
Individuellt
Resultaten kommer att få betydelse för behandlingen av det metabola syndromet, ett tillstånd där flera riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdom har samlats hos en individ; bukfetma, högt blodtryck, blodfettsrubbning och glukosintolerans.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...