Café och le.
Ta en tår och sluta gråt.
Kaffe är rena lyckomedicinen, visar ny forskning.
Under tio års tid har forskare vid universitetet i Harvard på nära håll följt 51 000 kvinnor – bland annat för att se hur mycket kaffe de drack, skriver TT.
Siffrorna i studien talar sitt tydliga språk: kaffe gör dig lyckligare.
Under tioårsperioden registrerades all koffeinkonsumtion. De kvinnor som drack två till tre koppar kaffe om dagen löpte 15 procent mindre risk att drabbas av depression jämfört med de som bara drack en kopp eller mindre i veckan. För de riktiga kaffenister som drack fyra koppar eller fler per dag var risken att drabbas av depression 20 procent mindre. Bland de kvinnor som drack koffeinfritt kaffe såg man däremot ingen minskad risk.
Totalt inträffade drygt 2 600 fall av depression i gruppen under tioårsperioden. Genomsnittsåldern bland kvinnorna var 63 år och ingen av dem led av depression när studien startade. Enligt Harvardforskarna är depression dubbelt så vanligt bland kvinnor som män.
Studien publicerades i det amerikanska läkarsällskapets tidskrift Jama.
Piggar upp
Kan ge skydd mot demens
Innehåller antioxidanter
Ökar fettförbränningen
Kan ha positiv effekt på diabetes och Parkinsons sjukdom
Ger skydd mot viss bröstcancer
Kan ge sömnsvårigheter
Höjer blodtrycket
Vätskedrivande
Höga doser ökar risken för missfall
Kan öka risken för hjärtkärlsjukdom
Överdosering kan ge illamående, oro och darrningar
Källor: Livsmedelsverket, Svensk kaffeinformation (TT)
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer