Socker är sannolikt farligare för hjärtat än vad fett är.
Det framgår av en ny svensk studie som visar att hög sockerkonsumtion ger sämre blodfetter. Detta ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar.
Studien, som publiceras i British Journal of Nutrition, bygger på analyser av kostvanor och blodfettsnivåer hos 4 301 normalfriska personer i åldrarna 46 till 68 år.
Personerna delades in i fyra grupper beroende på deras blodfettsprofil, från sämre till bättre. Profilen bestäms delvis av nivåerna av det så kallade "onda kolesterolet", LDL. Tidigare studier har belagt att storleken och tätheten på LDL-partiklarna har betydelse. Ju mindre och tätare partiklarna är, desto skadligare är de.
Det visade sig att personerna med de sämsta profilerna åt mer socker än de andra. Skillnaderna var inte hisnande stora, men forskarna tror att de har stor betydelse. Däremot förefaller inte fettkonsumtionen spela någon avgörande roll.
– Det är lite förvånande. Det verkar som om det är viktigare att undvika socker än fett, säger Emily Sonestedt, doktor i medicinsk vetenskap vid Lunds universitet och ledare för studien.
I de flesta kostråd som finns tillgängliga brukar det heta att det är viktigt att dra ner på fettätandet om man vill undvika problem med hjärtat och blodomloppet.
– Det är sant att fettet ökar nivåerna av LDL, men då handlar det främst om de stora LDL-partiklarna som inte tycks vara skadliga på det sätt som de mindre partiklarna är, säger Sonestedt.
Resultaten bekräftar också att måttliga mängder av proteiner och alkohol är bra för hjärta och blodkärl.
– Lite alkohol är inte så dumt. Det har flera studier visat, säger Sonestedt.
Svenskarnas konsumtion av socker har legat relativt konstant sedan 1980. Siffran varierar mellan 37–45 kilo per person och år, enligt Jordbruksverkets statistik. Det senaste mätvärdet är från 2009 då vi konsumerade totalt 40 kilo socker och sirap per person.
Däremot består konsumtionen i dag till betydligt högre del av läsk och godis än rent socker.
Den totala sockerkonsumtionen i Sverige har legat på en relativt konstant nivå de senaste 30 åren och varierar mellan 37–45 kilo per person och år.
Konsumtionen av rent socker (exempelvis strösocker, pärlsocker, bitsocker) har under perioden minskat från 19 kilo per person 1980 till 7 kilo 2009.
Samtidigt har konsumtionen av choklad och konfektyrvaror ökat från knappt 10 kilo per person till 15.
I dag dricker vi också tre gånger så mycket läsk och cider som 1980. Konsumtionen har ökat från 30 liter per år till 91.
Källa: Jordbruksverket (TT)
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer