Är du en Atkins eller bara stenålders?

Foto: Thinkstock
HÄLSA

Kärt barn har många namn. Low Carb-­metoderna har egentligen en sak gemensamt – mindre kolhydrater. Hitta metoden som passar din livsstil!

GI-metoden

Bakgrund: Slipp blodsockersvängningar och sug efter mat genom att äta kolhydrater med lågt glykemiskt index (GI). Livsmedel med lågt GI höjer blodsockret långsamt och ger ett lägre insulinpåslag och mindre fett lagras i kroppen. GI-metoden utvecklades ursprungligen för diabetiker.

Passar: Dig som äter för mycket sött eller lider av blodsockersvängningar.

Viktminskning: Kost med lågt GI gör att man går ner i vikt beroende på hur noggrann man är att följa recepten. Blodsockernivån i kroppen blir jämnare. Personer med blodgrupp A bör ej följa GI-diet eftersom de inte får resultat, enligt Ulrika Davidssons erfarenheter.

Plus: Experter menar att alla skulle må bättre av att dra ner på kolhydrater med högt GI, till exempel vitt bröd och potatismos.

Minus: Diabetiker ska vara uppmärksamma så att de ligger på rätt nivå med intaget.

Montignac­metoden

Bakgrund: Michel Montignac förespråkar kost med långsamma kolhydrater som minskar blodsocker­svängningar och sötsug och ger en längre mättnadskänsla. Äter man GI-smart kan man äta hur mycket man vill utan att gå upp i vikt, menar han. Det är fritt fram för mörk choklad, skaldjur, kyckling, gåslever, ost och vin. Men man ska inte blanda fett och kolhydrater, och frukt ska ätas före maten – eller tidigast två timmar efter en måltid. Socker och vitt mjöl är bannlyst.

Passar: Finsmakaren som inte vill räkna kalorier.

Viktminskning: Varierar.

Plus: Tillåter godsaker, vin och lyxmat.

Minus: Montignacmetoden tittar bara på GI, inte antalet kalorier man äter. Varning för förhöjda kolesterolvärden om man väljer fel fettintag.

Stenåldersmat

Bakgrund: Maten består av kalori­snål, proteinrik kost som liknar den människorna åt på stenåldern.

Magert kött (gärna vilt), fisk, grönsaker, frukt och nötter är grunden. Spannmål, mejeriprodukter, socker, bönor och potatis är förbjudet. Teorin är att människan är genetiskt anpassad för att äta den kost vi åt på stenåldern. Nyare livsmedel som bröd, smör, socker och mjölk är vår kropp inte van vid utan anses göra oss feta och sjuka.

Passar: Laktosintoleranta, sockerberoende och den som vill undvika snabba kolhydrater.

Viktminskning: Okänt.

Plus: Stenålderskost anses även vara bra för den som vill förebygga folksjukdomar som diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och högt blodtryck.

Minus: Ingen vet exakt vad stenålderskosten verkligen bestod av. Troligen varierade maten beroende på tillgång och vilken världsdel man levde i.

LCHF (Low Carb High Fat)

Bakgrund: Ursprungligen en metod som koncentrerar sig på att laga mat baserat på äkta råvaror och ingredienser utan processad mat. Dieten koncentrerar sig på kött, fisk, ägg, ovanjordsgrönsaker och naturligt fett (som smör och absolut inte lightprodukter). Uteslutning av socker och stärkelserik mat stabiliseras blodsockret i kroppen och det fettlagrande hormonet insulin sjunker. Då ökar din fettförbränning och du blir mättare.

Passar: Den som har problem med blodsocker.

Viktminskning: Individuellt beroende på hur strikt man är.

Plus: Forskningsresultat visar att kosten kan vara bra för insulinberoende personer.

Minus: En allt för ensidig LCHF-diet kan bidra till vitamin och mineralbrist eftersom man utesluter nästan alla grönsaker och frukter. Håll koll på vitamin- och mineralstatusen i din kropp.

South Beach-dieten

Bakgrund: Utarbetad av den amerikansk hjärtspecialisten Arthur Agatston. Påminner om GI-metoden och bygger på att man ska lära sig äta rätt kolhydrater och rätt fett. Då går man inte bara ner i vikt utan får också ordning på blodsockret och kolesterolvärdet. Man ska äta tre riktiga mål mat och två mellanmål varje dag, men man behöver inte räkna kalorier eller väga maten. Under första fasen är alla kolhydrater förbjudna. Det gäller alltså även frukt.

Passar: Soffliggaren – motion är inget måste för att gå ner i vikt med South Beach.

Viktminskning: Fyra till sex kilo under de första två veckorna.

Plus: Anses ge snabb viktminskning. Klarar man de första tuffa veckorna är dieten därefter vettig och sund.

Minus: Kan ge kolhydratabstinens i form av trötthet, illamående och yrsel de första två veckorna.

Atkins-dieten

Bakgrund: Hjärtspecialisten Robert Atkins har utvecklat den extremaste av de så kallade low carb-metoderna. Kolhydraterna minskas till ett minimum de första veckorna, endast 20 gram kolhydrater om dagen är tillåtet och de ska helst komma från grönsallad. Efter det tillåts vissa kolhydrater i begränsad mängd. Däremot är det okej att äta ost, kött, smör, ägg och bacon. Socker är helt förbjudet. Teorin är att kroppen bränner fett i stället när den inte har kolhydrater att förbränna. Kroppen sätts i ketos, ett slags svält­tillstånd, de första veckorna.

Passar: Kött- och osttälskaren.

Viktminskning: I första fasen sägs man minska två till tre kilo i veckan.

Plus: Proteinerna och fettet i dieten ger en långvarig mättnad vilket gör att man äter mindre. Metoden ger stor viktminskning på kort tid.

Minus: Innehåller mycket mättat fett. Kan på lång sikt höja kolesterolvärdet. Ingen vet heller hur en diet med mycket proteiner påverkar njurarna i det långa loppet.

1 av 2 | Foto: Andreas Bardell
Björn Ferry

Kändisdieter

Skidskytten Björn Ferry bröt mot SOK:s kostpolicy – och vann ­OS-guld i Vancouver. Björn Ferry som är livlig anhängare till LCHF-kost äter 50 gram kolhydrater om dagen tvärt emot rekommenderade 800 gram för en elitidrottare. Madonna har tillsammans med Oprah Winfrey testat South Beach-dieten.