Vi ska blogga oss i form!

Pssst! Bloggen kan du följa på wellness.se och viktklubb.se.
Pssst! Bloggen kan du följa på wellness.se och viktklubb.se.
HÄLSA

Pizza med en flaska kebabsås på – någon?

Nja, bra matvanor kanske inte är Mikaela och Christians paradnummer.

Men det ska det bli ändring på. Och på kuppen tänker de gå ner dryga 50 kilo tillsammans.

Christian och Mikaela, båda 23 år, har bestämt sig. Nu får det vara nog med kladdkakor i sängen på nätterna, pizzor spetsade med en flaska kebabsås på och för att riktigt gotta till det: toppade med pommes frites.

– Vi har insett att vi inte kan fortsätta som vi gör. Vi vill ge våra små barn en sund livsstil, och det gör vi inte om vi äter tårta flera dagar i veckan. När treåringen gallskriker efter chokladbollar efter kvällsvällingen inser man att det har gått för långt.

Men så har inte det inte alltid varit. Båda har vuxit upp med bra mat­vanor och föräldrar som tränar och lever hälsosamt.

"Det finns alltid en anledning att äta"

Christian spelade fotboll tills han var 16 år men då började han tjäna egna pengar, och från att ha delat en påse chips med pappan på fredagskvällarna njöt han av att kunna bestämma själv och äta så ofta han ville. Fotbollen fasades ut och in kom pizza och godis. Och det var inte bara på helgerna han frossade…

– Jag kan äta pizza varje dag, säger han.

När Mikaela lärde känna Christian hängde hon på de dåliga matvanorna av bara farten. Hon upptäckte dessutom att hon var rätt bra på att äta hon också.

– Jag kan äta massor! Jag är en riktig tröstätare. Och en tröttätare. Och en har-ingenting-att-göra-ätare, och en försök-att-piggna-till-ätare och en mys-ätare och… ja, det finns alltid en anledning!

Mikaela har tidigare testat att gå ner i vikt med hjälp av Viktklubb och gick då ner 20 kilo. Men livet kom emellan och kilona kom tillbaka.

– Men nu är det dags, vi vill må bra och få tillbaka vår energi så vi kan springa runt med våra barn och leka i parken. Deras barndomsminnen ska inte bara vara kopplade till vilken chokladkaka som var godast.

Bloggar för att få en extra push

Förutom att ändra sina matvanor och börja använda det nyinköpta löpbandet så tänker de blogga sig till sin målvikt. 

– Jag vet hur Christian fungerar, säger Mikaela. Om vi gör det här offentligt, och han vet att kompisarna kollar, kommer han inte att ge sig. Vi behöver bli stöttade och pushade för att lyckas.

De har själva saknat en blogg som ärligt och öppet berättar hur allt är. Inte bara hur vikten går upp och ner.

– Vi vill att andra ska kunna identifiera sig med oss och se att man kan förändra livet och ta sig igenom jobbiga situationer som faktiskt kan förstöra en familj. Vi kommer förstås också att visa bilder på våra kroppar och hur de förändras och dela med oss av recept och andra tips.

Parets mål, förutom de konkreta 50 kilona som ska bort, är att själva må bra och att ge sina barn en sund livsstil.

Men redan i sommar tänker Christian njuta av resultatet:

– Då ska vi hyra en husbil och åka runt i landet och bada, bygga sandslott och ge våra barn de sommar­minnen vi själva har. Som det är nu vägrar jag ha på mig badbyxor!

Mikaelas mer kortsiktiga mål har också med kläder att göra:

– Jag ska vara brudtärna om ett år och vill absolut inte be om en klänning i storlek 44/46 som jag har nu – och antagligen kommer jag att vara ännu större om det fortsätter i samma takt…

Och apropå bröllopsklockor:

– Vi vill också gifta oss – och vara ett strålande brudpar! Ta ett familjekort hos en fotograf och sätta upp det på väggen och känna oss stolta.

Dietistens brev till Christian och Mikaela:

Josefin Jonasson, Viktklubbs dietist.
Josefin Jonasson, Viktklubbs dietist.

Christian och Mikaela, er ärliga och öppna beskrivning om er situation får mig att tänka på städerskan som städade på skolan när jag gick på mellanstadiet. Hon sa att det allra roligaste rummet att städa var träslöjden. Jag förstod inte riktigt det där – trä­slöjden var ju det smutsigaste rummet på hela

skolan! Men det var just därför det var favorit­rummet, skillnaden syntes så tydligt. Jag ska absolut inte påstå att era vanor är de värsta jag sett, så är det verkligen inte, men ni har en del att jobba med. Det som är bra är att ni kommer att kunna se snabba resultat med några få förändringar.

Mitt råd till er just nu är att börja äta regelbundet. Frukost + lunch + middag och eventuellt mellanmål om ni känner att ni behöver det. Var noggranna med tiderna framförallt nu i början. Ställ alarmet på

mobilen en stund innan det är dags att äta.

Spara godis, fikabröd, chips, söta drycker och

liknande till en dag på helgen och välj då det ni allra helst vill ha.

Introducera grönsaker och frukt i er vardag. Utmana er själva genom att prova minst en ny grönsak varje vecka.

Börja med det här och se framför er hur välstädat det blir i träslöjden!

Jag ser fram emot att få hänga med på er väg neråt!

Josefine Jonasson, dietist

Motivationsexpertens brev till paret:

Mia Törnblom, Viktklubbs motivationsexpert.
Mia Törnblom, Viktklubbs motivationsexpert.

Till att börja med vill jag gratulera er till ett klokt och sunt beslut. Det är inget fel i att unna sig att äta gott då och då men när det ”spårat ur” som ni så bildligt beskriver är det sunt att ta ett hälsosamt beslut.

För att lyckas leda sig själv genom en resa som denna så behöver man lägga upp en strategi som passar en själv. För Christian verkar framgångsreceptet vara att göra det öppet inför alla. Vad behöver du göra Mikaela? Räcker det även för dig med blogg och offentligheten eller har du en annan målbild? Vi hämtar kraften till motivation genom att se vad vinsterna kommer bli med det mål vi har satt upp.

Det är tydligt att ni är superladdade och motiverade och för att lyckas behålla motivationen kan det vara bra att försäkra sig om att era mål är uppsatta enligt SMART modellen.

S står för specifikt, M – mätbart, A – angeläget/attraktivt, R – realistiskt, T – tidsbestämt.

Som expert för motivationsdelen på Viktklubb vet jag att en del misslyckas med att nå sina mål för att de satt orealistiska slutdatum. Sätt hellre ett slutdatum några veckor längre fram än tvärtom. Vinsten av det blir stärkt självförtroende i stället för känslan av att ha misslyckats. 

Ofta tipsar jag också om att det är bra att ha stöttning i form av en Viktklubbskompis, det är alltid enklare att vara två så att den som känner sig lite låg får stöttning av den andra, viktigt här att ni båda turas om med att ”peppa” varandra.

Ni ska blogga om er resa, det är fantastiskt! Tänk bara på att det är okej att inte skriva supermycket varje dag. Det är lätt hänt att man lägger nivån för högt även här. Bloggen är till för er och självklart kommer ni växa av att ni ger hopp åt andra men se till att ni tar hand om er själva i första hand.

Sätt gärna upp regler för hur ni ska hantera eventuella svackor, återfall och missade mål. Om man inte är förberedd på att det är tufft ibland är det lätt att ge upp vid första svacka.

Vad spännande det ska bli att följa er resa! Lycka till!

Mia Törnblom

Christian Lundqvist och Mikaela Wennefjord

Ålder: 23.

Bor: Lidköping.

Yrken: Christian snickare, Mikaela mammaledig men jobbar extra i mataffär.

Startvikt: 202 kilo (varav Christian 113 kilo och Mikaela 88 kilo).

Vikt nu: 202 kilo.

Målvikt: 145 kilo.