Håll formen i spåret!

Pssst! Forskare har kommit fram till att du får det bästa glidet utan valla.
Pssst! Forskare har kommit fram till att du får det bästa glidet utan valla.
HÄLSA

Har du klister under skidorna? Här är tre goda anledningar att glida fram formen.

Piggare!

Att motion gör lika gott för humöret som en kram är intet nytt. Men det finns något som är ännu bättre. Att träna utomhus. Forskning har visat att personer som motionerar i det fria upplever att de mår bättre och är mer tillfredsställda än om de tränar inne.

Det sägs också att det inte är den friska luften som gör att vi blir pigga, utan den kyliga. Så minus 20 på termometern blir plus 20 på din energinivå.

Friskare!

Att folk blir sjukare på vintern beror på att människor vistas (och tränar) inomhus tillsammans med andra, är de flesta hälsoexperter överens om. Men glider du fram på ett par skidor är det lättare att ducka för andras bakterier.

Dessutom är längdskidåkning en skonsam träningsform i jämförelse med många andra. Och om du ramlar är fallet inte särskilt långt.

Starkare!

Skidåkning är bland det bästa som finns för konditionen, och det stärker också dina muskler och ger grym förbränning – hela 650 kalorier på en timme. Hemligheten? Alla, och då menar jag verkligen alla, muskelgrupper i kroppen engageras. Dessutom sätter du din balans på prov.