DU är bäst!

– så blir du en konstruktiv egoist

Foto: Thinkstock
HÄLSA

När stressen är som värst, just då är det dags att vara egoistisk.

– Konstruktiv egoism kan göra dig till en bättre människa, säger beteendevetaren Cecilia Kärvegård.

Sätt på dig din egen syrgasmask först – innan du hjälper andra. Visst har du också läst och hört instruktionerna ombord på flygplanet?

In case of emergency, i nödläge – se till att du själv kan andas ordentligt. Självklart!

Livet består – tack och lov – sällan av nödlägen lika akuta som en nära förestående flygplanskrasch. Men tanken bakom flygplanslogiken är användbar också på ett mer vardagligt plan. Har du det du behöver? Om svaret är nej, skaffa det först.

Cecilia Kärvegård är beteendevetare och stresskonsult, hon kallar sig ibland för livsstilsdesigner. Cecilia tar emot klienter och föreläser om hur man minimerar stress och löser vardagspusslande på ett bättre sätt. Hon använder ofta liknelsen med syrgasmasken när hon förklarar

begreppet konstruktiv egoism.

– Jag brukar också använda uttrycket skapande egennytta, eftersom egoism är ett ganska negativt laddat ord, säger Cecilia.

Sätt dig själv främst

Att tillämpa konstruktiv egoism är att sätta sig själv i främsta rummet, utan att trampa på någon annan.

– Genom att prioritera dig själv, framför allt genom att se till att göra saker du blir glad av och sådant som du mår bra av, så får du energi. Den energin behövs när man ska sköta ett jobb, ett hem och ta hand om andra, säger Cecilia.

Det kan handla om att ägna sig åt sina intressen eller hobbyer. Lyssna på musik, fika med vänner, meditera eller gå och träna. Allt beroende på vem man är. Man ser till att bli bekräftad, av sig själv eller av andra.

Vi har alla olika behov så exakt hur man ska gå till väga varierar från person till person. Men att först klura ut ett antal aktiviteter som man själv mår bra av är naturligtvis en viktig början.

Att boka in ett biobesök på egen hand när man samtidigt har tusen saker att göra hemma och på jobbet kan kännas svårt, kanske omöjligt. Men den konstruktiva egoisten tar sig tid.

– Den vanligaste bortförklaringen jag får höra är: jag har inte tid, säger Cecilia.

Men det är faktiskt lögn, menar hon.

– Vi har alla exakt lika mycket tid att tillgå, tid är det enda som är jämlikt fördelat mellan oss människor. Det handlar om vad vi väljer att

göra med den tid vi har.

Här skulle den som är stressad kunna bli lite irriterad och påpeka att alla har minsann inte lika mycket att göra, inte lika många måsten som JAG har. Men även där tycker Cecilia att man genom att tillämpa konstruktiv egoism kan rensa bland sina måsten. En sunt egoistisk person lär sig att prioritera, säga nej och helt strunta vissa saker.

En kort paus kan räcka

Cecilia har själv två barn och vet att det inte alltid är det enklaste att få till den där tiden för sig själv. Men hon menar att den som prioriterar sig själv faktiskt också får mer tid över för annat på sikt.

– Det är som att sätta hjärnan på reset. Allting klarnar när man gjort något bara för sin egen skull, man mår bättre efteråt och blir mer effektiv under den tid man finns till för andra, säger hon.

Att ägna sig åt sig själv behöver inte ta flera timmar i anspråk varje dag. Ibland räcker det med en kort paus, gå undan en stund från allt, ta några djupa andetag och varva ned några snäpp.

Att bryta sina egna mönster och våga satsa några timmar per vecka bara på sig själv kan vara svårt till en början.

– Man väljer ofta det trygga, även om det inte är det bästa för en, säger Cecilia.

Att kasta sig över dammsugaren när man kommer in och ser allt grus i hallen kanske är en vana, men är det ett måste? Mår någon dåligt på riktigt av att det är smutsigt i hallen, egentligen?

För att få till en förändring i sina beteendemönster krävs handling. Och om det är din egen hälsa och stressnivå som står på spel, ja då är det du själv som måste våga förändra. Att skylla på andra är varken ett konstruktivt eller effektivt sätt att förändra ditt liv.

Hur vill du vara?

Alltför kraftig stress gör oss sällan till trevliga varelser. Vi kan bli korta i tonen, ilskna och småsinta när vi har tusen saker på gång och aldrig får vila helt eller gå i mål.

– Tänk igenom noga, hur vill jag vara som människa? Hur vill jag bemöta andra och vad behöver jag för att kunna vara den personen? säger Cecilia.

När hon gör det tankeexperimentet tillsammans med sina klienter landar de ofta i att de vill vara gladare, lugnare och mer närvarande.

– Då är det dags att koppla på den konstruktiva egoismen, ägna sig åt sig själv och sådant som man mår bra av, säger Cecilia.

Sen kan man möta omgivningen, familjen, vänner och jobbarkompisarna på det sätt som man helst önskar.

Själv åkte Cecilia till Indien i fem veckor, ensam, för något år sedan. Hon kände att hon behövde ta en paus från allt här hemma och bara bry sig om sig själv.

– Många frågade mig före resan hur min man skulle klara av barnen alldeles på egen hand, hur jag skulle klara av att vara borta från barnen. Bevisligen klarade vi det alldeles utmärkt allihopa, säger hon och skrattar.

Lättare glädjas åt andra

Själv hade hon styrkan att stå emot omgivningens tyckande och åsikter. Hon reste för att hon behövde det och självklart var alla i familjen med på det hela. Men den som ägnar sig åt sig själv bör vara beredd på att alla i omgivningen inte förstår. Ofta ligger avund bakom ogillande kommentarer.

– Jag kallar det för jämförandesyndromet. Man tittar på folk runt omkring en och så snart man ser någon som till exempel har tid över att göra något roligt så hajar man till, jämför med sig själv och blir lite avundsjuk.

Den som i stället ägnar sig åt konstruktiv egoism kommer bli bättre på att glädjas av andras framgångar. För om man är bra på att göra saker för sig själv är det kul att se andra som gör detsamma.

– Det är en härlig känsla att uppriktigt bli glad för en annan människas skull. 

FAKTA

Vadå?

Egoism

Det finns flera olika tolkningar av ordet egoism. Men generellt kan man jämföra det med ord som själviskhet eller egennytta. Ordet ”egoism”

kommer av det latinska ordet ”ego” som betyder ”jag”. Att existera för sin egen skull är ett filosofiskt sätt att förklara ordet egoism.

 …och altruism

Altruism är detsamma som osjälviskhet. Till altruism räknas generositet, självuppoffringar, att hjälpa människor med behov, och att frivilligt ge vika för någon annans vilja i strid mot ens egen. Att hjälpa andra genom att sätta de egna intressena åt sidan kan ibland kan vara direkt självdestruktivt.

Källa: Wikipedia

Cecilias ego-övningar

Cecilia Kärvegård
Foto: Nathalie Kärvegård
Cecilia Kärvegård

Ködröm

I bilkön, ombord på det försenade tåget, eller i kassakön i mataffären. Här har du ett ypperligt tillfälle att drömma i stället för att stressa upp dig för att det dröjer. Fantisera om ditt drömhus, semestern, sånt du ser fram emot eller vill göra. Börjar du le på kuppen kommer du märka att människor i din omgivning ofta bekräftar dig genom att le tillbaka.

Säg nej

Det har sagts förut och är i sig inte någon nyhet. Men att säga nej kan vara det bästa sättet att ta hand om dig själv. När du inte kan, vill, har tid eller vill prioritera annat så är ett nej det mest konstruktiva sättet att få mer tid till dig själv. Ställ inte upp på andra innan du gjort det för dig själv.

Unna dig mer luft

Ofta andas vi kortare och grundare andetag när vi blir stressade. Gå undan och sätt dig någonstans där du får vara i fred ett tag, kanske utomhus om du har möjlighet. Andas djupt och koncentrerat, med hela magen. Några minuter räcker.

Egoboosta med en kompis

Be en nära vän, som känner dig väl, skriva en lista på vad hon eller han tycker om hos dig. Gör detsamma för din vän och byt listor, läs och må gott. Ofta ser vår omgivning våra goda sidor mycket lättare och klarare än vi själva gör. Och att ge någon annan positiv feedback är också stärkande.

Bryt sina negativa tankar

Går du och oroar dig, eller har du fastnat i negativa tankespår? Att utmana hjärnan och göra någonting på ett annorlunda sätt är ett smart sätt att bryta negativa tankespiraler och släppa de nedåtgående tankarna.

Några enkla knep:

Duscha i mörkret – du måste tänka noga på vad du pysslar med, och oro och stress får inte plats i hjärnan samtidigt.

Borsta tänderna med fel hand, en smula krångligare än man kan tro faktiskt.

Välj nya sittplatser runt middagsbordet och se din familj från nytt perspektiv.

Din egen tid

En halvtimme per dag, ta dig tid att göra något du mår bra av. Planera in din halvtimme i kalendern för en stunds stillhet och eftertanke eller en aktivitet du gillar. Gör din familj uppmärksam på DIN tid, be om att få vara ostörd om du gör något hemma.

Blommor till mig

Skicka ett blommogram eller chokladogram till dig själv när du vill belöna dig för att du gjort något bra eller om du bara behöver piggas upp. Det kanske låter löjligt, blommorna lär ju knappast komma som en överraskning. Men faktum är att du kommer bli ruskigt glad ändå, vem blir inte glad av blommor och choklad?

Skriv egobok

Visst får du också komplimanger emellanåt. Du tackar väl utan omsvep, och suger in komplimangen? Skriv gärna ned den också och ha din komplimangsamling nära till hands. Det är smarrig läsning när den dåliga självkänslan och stressen över det ena eller andra gör sig påmind.

Nyttja ditt nätverk

Ta hjälp av din omgivning när du behöver livas upp. Visst har du också vänner som nästan alltid får dig på gott humör? Ring någon av dem, prata lite skit ett tag, bara ni två. Ännu trevligare är ju om ni kan ses för en pratstund.