3 vanor som gör dig lyckligare

HÄLSA

Du är bara en tanke bort från att vara lycklig.

Om du inför dessa tre enkla vanor kommer du att må bättre direkt.

Det lovar världens främste hypnotisör, Paul McKenna, i sin banbrytande bok. 

– Precis alla kan bli lyckliga, säger han.

Att bli lyckligare innebär inte att du kommer att gå runt som en vandrande klitoris som blir glad av att bli kysst av vinden. Det innebär inte heller att du kommer att bli av med allt lidande i ditt liv. Det betyder bara att lycka kommer att spela en större roll i ditt liv.

”Handlar om små skillnader”

De senaste 25 åren har Paul McKenna både behandlat människor som varit deprimerade och människor som varit lyckliga. Han har hittat vad som gör skillnaden.

”Överraskande nog handlar det bara om några små men viktiga skillnader i sätten som de tänker och agerar. De skillnaderna har en enorm effekt på din livskvalitet. Allt du behöver göra, för att göra dig själv lyckligare, är att följa några enkla instruktioner varje dag”, skriver han i sin bok ”I can make you happy” (Bantam Press).

Lär av lyckopsykologen

Om du inte har råd att ge dig i väg på en halvårslång ”Eat, pray, love”-resa för att finna dig själv kan du liksom Paul McKenna

lära av lyckopsykologen Robert Holdens lyckade experiment.

Dr Robert Holden tog tre deprimerade människor genom ett experiment som pågick i flera veckor och som följdes av dokumentärfilmare från BBC. Resultaten var häpnadsväckande. En månad senare var deltagarna lyckligare och en MRI-skanning visade att kemin i hjärnan hade ändrats. Ännu sex månader senare kvarstod förändringen. Här kan du  följa doktorns lyckorecept!

FAKTA

1. Skratta och le

Skratta 20 gånger om dagen. Le 40 gånger om dagen. När du ler frisätter du serotonin vilket är en signalsubstans som får dig att må bra. Och ju mer du ler åt andra desto mer ler de mot dig. När det väl blir en vana att vara en person som ler skapar du fler lyckliga ögonblick i ditt liv.

Skratt utsöndrar också serotonin och endorfiner. Forskning visar att det stärker immunsystemet och hjälper kroppen att rensa ut gifter. Det betyder att många genom att skratta kommer att få bättre matsmältning och färre förkylningar.

2. Motionera

Motionera minst 20 minuter per dag – helst i  naturen. De vetenskapliga bevisen är överväldigande – lyckliga människor är mer aktiva än olyckliga människor. Och aktiva människor är lyckligare än de som inte tränar. När du börjar använda dina muskler utsöndras adrenalin, vilket ökar din rörlighet och energi. Sen, när du slutar träna utsöndras endorfiner vilket ger dig en ljuv känsla i dina muskler och en känsla av tillfredsställelse.

Träning är den mest effektiva behandlingen mot depression, visar forskningen. Det kan vara cykling, simning, en bollsport eller bara vanliga promenader. Allt som värmer upp dig, får dig att andas djupt och får ditt hjärta att slå fortare kommer definitivt att boosta ditt humör.

3. Kolla in prickarna

Små prickar kan förändra ditt liv. Lyckopsykologen bad sina deltagare att sätta upp små kulörta prickar i deras hem och på deras arbetsplatser, till exempel på spegeln, kylskåpet, badrumsdörren och i hallen.

När de såg en prick, var de tvungna att tänka en positiv tanke. Övningen nedan är kraftfull eftersom den inte försöker hindra dig att sluta tänka på något. Du behöver bara lägga till en starkt positiv upplevelse upprepade gånger.

Så här går det till:

Sätt minst tolv färgglada prickar runt om ditt hem där du lätt kan se dem när du sköter dina vardagssysslor.

Gör en lista:

3 lyckliga minnen

3 människor som du älskar och som älskar dig

3 saker som skulle göra dig lycklig i framtiden

Om du tycker att det är svårt att minnas tre saker i varje kategori, hitta på några situationer eller möjligheter som skulle göra dig lycklig.

Föreställ dig eller minns varje punkt så livligt som möjligt. För varje minne, se det i din fantasi som om du är i situationen, hör vad du hörde och känn vad du kände precis som att du är tillbaka där igen. För varje person, föreställ dig att du är med dem, hör dem, och känn hur bra de får dig att må. För varje situation i fram-tiden, föreställ dig att det sker – se det, hör det och känn det som om det händer nu. Ta så lång tid på dig som du behöver just nu för att arbeta dig igenom listan. Lägg märke till hur bra du mår på slutet. När du gör detta mer och mer så får det en ackumulerad effekt.  

När du än ser en kulört prick tänk på en av punkterna på din lista.