Få järnkoll med persilja

HÄLSA

De smakrika persiljebladen kommer ­ursprungligen från medelhavsområdet men trivs nästan överallt i världen, speciellt omtyckt och välanvänd är den som krydda i det franska köket.

Det är den aromatiska ­apiololjan som ger persiljan dess smak, oljan är ofarlig i små ­doser men mumsar man i sig flera kilo persilja på en dag så finns f­aktiskt risk för njursvikt.

Bladpersiljan är rik på järn och C-vitamin men också på ­karoten som omvandlas till ­vitamin A i kroppen. Även ­persiljeroten är ätbar, på sina håll odlas rotpersilja. Dess tjocka, knubbiga rötter används ofta i bland annat det libanesiska köket.

Persilja har länge används som medicinalväxt, romarna trodde att den kunde lindra ­bakfylla och bar därför persilje­kransar på sina vilda fester. Under medeltiden började ­persilja användas för att bota cancer. Nyare forskning har sett att ämnet apigenin, som finns i persilja, möjligen kan hjälpa till att bromsa cancertillväxt i cellerna.

Hemligt vapen:

Lindrar urinvägsinfektion. Te på torkad persiljerot är vätske­­drivande och kan lindra ­symptomen av urinvägsinfektion. Finns i hälsokostaffären.

Anfaller:

Järnbrist! Persilja är järnrikt och kan hjälpa dig att hålla dig pigg under perioder då du behöver extra järn. För en kvinna ligger dagsbehovet av järn på 10 mg, men under mensen och då du är gravid eller ammar ökar behovet till nästan det dubbla, 18 mg. Så håll koll på järnet!

Superkrafter:

Håller huden smidig! ­Persiljan är mycket rik på antioxi­danten karoten, ombildad till A-vitamin håller det bland annat din hud frisk, fin och återfuktad. ­A-vitamin kan lagras i kroppen, fyll på förråden nu!

Tips!

Persiljeroten är en smarrig rotsak som kan tillagas och ätas precis på samma sätt som annan rotfrukt. Smakar milt av persilja och är lite krämig i konsistensen.