Så blir du mentalt stark!

3 enkla steg

HÄLSA

Alla kan träna mentalt – och det är både ­nyttigt och ­roligt! ­Kärnan är att ­lära sig styra sina tankar, ­bilder och känslor i en mer positiv riktning.

Här är mentala t­ränaren ­Michael Södermalms tre ­bästa tips.

Michael Södermalm, certifierad ­mental 
tränare, driver www.starkare.nu, 
en gratis ­mental träningssajt.
Michael Södermalm, certifierad ­mental
tränare, driver www.starkare.nu,
en gratis ­mental träningssajt.

1. Visualisera

Träna ­dagligen på att alltid ­föreställa dig det du vill ska hända. Se det du vill se, känn det du vill känna och hör det du vill höra. Tankar tänkta flera ­gånger tenderar att bli verklighet!

2. Positivt språk

Använd ett stärkande och ­positivt språkbruk. Träna dig på att intala dig själv att du kan, ­vågar och vill prova nya saker.

Undvik negationer. Hjärnan förstår inte ordet ­inte, men gör ­konkreta bilder av det som kommer efter det. Säg ­hellre ”jag är lugn, säker och trygg” än ”jag är inte stressad och osäker”.

3. Målbilder

Sätt upp tändande och inspi­rerande målbilder som ger dig ökad glädje, lust och energi i nuet. ­Fundera på vad du egent­ligen vill och våga tänja dina gräns­er. Du kan mer än du tror!

Nina Jakobson