Ladda inför Tjejmilen med redaktör Nina!

Wellness redaktör 
Nina Jakobson under sitt livs andra mil-runda, i 
bergen kring Monte Gordo, 
Portugal under Wellness-resan tidigare i år. Nu laddar hon för att springa Tjejmilen för första gången.
Foto: Marco Gustafsson
Wellness redaktör
Nina Jakobson under sitt livs andra mil-runda, i
bergen kring Monte Gordo,
Portugal under Wellness-resan tidigare i år. Nu laddar hon för att springa Tjejmilen för första gången.
HÄLSA

Snart smäller det! Om en månad springer Wellness redaktör Nina Jakobson sin första Tjejmil till­sammans med Mia Törnblom.

Hur gick det till?

Mia, nu har ju du lurat mig till Tjejmilen och jag som aldrig skulle springa ett lopp, hur ska jag övertala mig till det här?

– Ha, ha visst är det bra! Jag känner dig och vet att du innerst inne längtar efter att springa ett lopp, jag valde därför att ”kärleksfullt” hjälpa dig på traven.

Jag tycker det känns jätte­jobbigt att folk ska titta på när jag springer, hur kommer jag över det?

– Den känslan släpper så fort du kommer dit och träffar alla härliga kvinnor, det är en otrolig kraft att dela denna upplevelse. Jag lovar dig att de flesta är så upptagna av sig själva att de inte hinner titta på dig.

Vad gör jag om jag faktiskt inte orkar spinga?

– Då går du! Detta är en motionsfest, inte en tävling med någon annan än dig själv, gå en stund om det blir för tungt och spring sen lite till. Det är ditt första lopp, se det som ett studiebesök och nästa år när du känner banan och hur du fungerar kan du sätta tidmål för dig själv.

Vad gör jag när jag hellre vill dricka några glas rosé i solen än dra på mig löpardojjorna?

– Du dricker rosé efter löpningen. Ingen löpning, inget rosévin!

FAKTA

Så lägger du upp träningen – PT:n tipsar

Hur ska jag lägga upp träningsmängden inför loppet?

– Jag vet ju att du redan springer två gånger i veckan och är duktig med att planera din träning, därför kan du lägga till ett eller två pass i veckan. Variera intensiteten och kör några coreövningar också, säger Johanna Björklunds, Wellness PT.

När jag tränar, är det bättre att springa snabbare och sen gå när jag blir trött eller ska jag sakta ner lite för att orka springa hela rundan?

– Där har du ju två utmärkta rundor att varva mellan. Den snabba kan du lägga upp i intervallform eller kort och snabb. Den andra gör du lugnare och lite längre. 

Hur kommer jag under 50 minuter?

– Genom att riva av ett intervallpass i veckan. Spring snabbt i två, tre minuter och gå eller jogga däremellan. Börja med fem stycken och öka sedan successivt upp till tio. Du är redan vältränad och följer du det här så jag vet att du kommer fixa det under 50 minuter, lätt.

Nina Jakobson