MIAS tia: Lär dig att bli förstådd

HÄLSA

”Men det var ju precis det jag sa, vad är det du inte förstår?!”

Verbal kommunikation är vårt sätt att förklara vad vi vill och känner. Det är också vår möjlighet att ta in vad andra vill. Samtal är då och då också en källa till missförstånd. Mia Törnblom guidar dig i kommunikationsdjungeln.

Foto: Stefan Jerrevång

1. Lyssna först

Vi har två öron men bara en mun. Alltså borde vi lyssna mer än vi pratar. Visst kan det kännas viktigt att först få förklara vad vi menar, men innan vi gör det bör vi ta reda på hur mycket den vi talar med redan vet och förstår. Det gör vi lättast genom att lyssna, med munnen stängd och öronen öppna.

2. Överdriv tydligheten

Det kan kännas lite löjligt, men om du har ett viktigt budskap som du vill att en annan person tar del av, så skadar det inte att överdriva i tydlighet.

Det som känns som övertydlighet när vi säger det upp­fattas sällan så av den vi talar med.

3. Gör inga antaganden

Jamen det borde hon väl förstå att jag blev ledsen när hon sa så där?

Så har vi alla känt eller sagt någon gång. När vi blir sårade eller ledsna av någon annans ord har vi en tendens att tro att den som gjort oss illa har gjort det med flit. Men så är det sällan.

Få människor kan nämligen läsa tankar.

Att tydligt tala om vad vi behöver och vill är att ta ansvar för våra behov. Att tala om hur man känner inför den man pratar med är ett bra sätt att ta det ansvaret. Dessutom ger man ju den andra en möjlighet att förklara sig, kanske hade hon inte en aning om att du blev ledsen, kanske förstod hon inte hur vi kände eller upplevde situationen.

4. Var inte rädd för tystnad

Tystnad är också kommunikation. Ibland är vi rädda för tystnad, den kan göra oss obekväma och få oss att känna oss lite generade, i synnerhet i ett viktigt samtal eller ett prat med en person vi inte känner så väl.

Men en stunds tystnad i ett samtal ger plats för eftertanke. Vad har vi sagt, vad känner jag nu, vad vill jag förtydliga. Våga pausa samtalet en stund mellan varven, det kommer göra samtalet gott.

5. Ställ frågor

Vad menar du när du säger såhär? Hur tänker du då? Kan du ta det där en gång till?

När vi ställer frågor gör vi det enklare för den vi talar med att förklara sig, och det blir lättare att ta in hans eller hennes svar om vi själva formulerat en fråga.

6. Du menar alltså…

Repetera vad du hört för att vara säker och visa respekt.

Så vad du menar är… Så vad du vill är…

Att repetera det du tror att någon menar förenklar era samtal. Risken för missförstånd minskar rejält. Personen du kommunicerar med får möjlighet att förtydliga det som inte kommit ut helt tydligt. Rena felaktigheter kan snabbt rättas till om du ställer frågor på det här sättet.

7. Är du med mig…

Våga också ställa frågan – har du förstått vad jag menar?

Känns allt tydligt för dig eller är det något som känns oklart?

Så kan vi en sista gång dubbelkolla att det vi velat framföra nått ända fram. Här är det viktigt att återigen lyssna på svaret. Har vi samma bild av vårt samtal nu?

8. Dags att byta spår

Känner vi oss ständigt missförstådda så är det dags att vända blicken inåt en stund.

De flesta människor vi möter är nyfikna och vill förstå vad vi menar. Men om de inte gör det, om samma missförstånd uppstår gång efter annan, då kan det vara dags att byta kommunikationsspår.

Kanske är det vi som är otydliga? Finns det något vi kan ändra på så att missförstånden inte uppstår lika ofta?

9. Lyssna med kroppen

Kommunikation sker på mottagarens villkor. Tänk på att säga det viktigaste först.

Det sägs nämligen att vi kommunicerar till 60 procent med vårt kroppsspråk, 30 procent med rösten och att bara 10 procent av budskapet är det vi faktiskt säger.

10. Gör intryck

Hur uppfattar folk oss när vi kommer in i ett rum eller kanske bland en ny grupp människor?

Vår hållning, vår blick och vår kropp förmedlar en väldig massa saker, men vad?

Fundera en stund över vad du vill förmedla och hur du vill uppfattas? Vilken typ av människa vill du vara? Försök sedan att agera utifrån det. Våga göra intryck och är du osäker på hur du uppfattas, fråga din omgivning.

FAKTA

Hej Mia!

Mia Törnblom skriver böcker, föreläser och utbildar tillsammans med sin man i ledarskap och medarbetar­utveckling. I Wellness vill Mia inspirera, motivera och dela med sig av sina erfarenheter.

Läs fler "Mias tior"