Fråga tränaren

Träningsexperten Annika Sjöö svarar på dina frågor om träning och hälsa.

HÄLSA
Fråga mig! Är det något du undrar över? Skicka mig dina frågor på: annika.sjoo@aftonbladet.se
Foto: Anders Deros
Fråga mig! Är det något du undrar över? Skicka mig dina frågor på: annika.sjoo@aftonbladet.se

”Min dotter är 18 år och väger 110 kilo”

Min dotter är 18 år och överviktig. Jag har försökt hjälpa henne med olika slags ­träning och bättre mat men nu har det gått för långt. Hon blir bara arg när jag ­pratar om vikten och har nu gått upp ännu mer. Hon är 176 cm lång och väger över 110 kilo.

Jag själv mår jätte­dåligt, vilket självklart hon också gör, jag har jättedåligt samvete och lägger förstås all skuld på mig. Vad ska jag göra för att hjälpa henne?

Britta

SVAR: Relationen mellan en mor och dotter är inte alltid lätt och att ibland ­behöva säga saker som ­kanske sårar är verkligen ­inte smärtfritt! Att man ­borde träna eller tänka på hur man äter är extra jobbigt att höra från sina föräldrar. Din dotter vet med all säkerhet om att det inte är bra att leva som hon gör. Att väga 110 kilo vid 18 års ålder är definitivt inte hälsosamt, men det kan vara svårt att bryta dåliga mönster. När hon dessutom hör dig på­peka det på ett eller annat sätt blir hon förmodligen ännu mer anti och har svårt att ta sig ur det.

Att höra det från någon annan helt opartisk kanske vore bättre i er situation? Till exempel en personlig tränare, en kostrådgivare ­eller en dietist. Någon som inte känner din dotter och som kan få henne att förstå att det inte är bra för hennes hälsa att leva som hon gör. Det är mitt råd till er. Kanske skulle hon då förhoppningsvis känna sig mer motiverad till att ta tag i sin träning och kost utan att känna sig ­pressad eller utan att ­”mamma tjatar”. Lycka till!

”Hur mycket kaffe är ok?”

Hur många koppar kaffe är egentligen okej att dricka under en dag? Jag dricker cirka fyra ­koppar, är det okej?

Lina

SVAR: Kaffe i måttliga mängder har många positiva effekter på vår kropp. Det finns undersökningar som visar att kaffedrickare blir mindre deprimerade än de som inte dricker kaffe. Det har också visats att självmordsrisken är lägre hos kaffedrickare än hos andra.

Koffein ökar hjärnans ­energiomsättning och höjer halten av de viktiga signalsubstanserna dopamin och serotonin i kroppen. De ­spelar en viktig roll i regleringen av våra känslor och vårt humör och gör oss lyckliga! Därav dess positiva effekter. Kaffe i för stora mängder kan dock ha ­negativ inverkan på oss ­eftersom koffeinet ger ett stresspåslag samt att magen kan ta stryk. 2–4 koppar om dagen är alldeles lagom!

”Jag vill inte ha stora lår”

Min rädsla är att mina ben ska upplevas stora och ”bulkiga” om jag ­tränar dem. Hur ska jag träna dem så att de inte blir det?

Petra

SVAR: Vissa bygger muskler lättare än andra på ben­en. Så är det tyvärr, både på gott och ont.

Om du har lätt för att ­bygga muskler just runt ­låren och är rädd för att de ska upplevas som stora (det är ju faktiskt muskler och ­inte fett) så rekommenderar jag dig att köra pulsbaserad styrketräning. Det innebär varvade konditions- och styrkeövningar eller styrkeövningar där pulsen är ­konstant hög. Då blir du hårdare och fastare i kropp­en, men bygger inte större muskler.

Och vem vill inte vara fast och hård i kroppen?!