Träna på att ta plats!

Mia Törnbloms krönika i Wellness nummer 6

1 av 3
Många kvinnor behöver
träna på…
HÄLSA

I går mötte jag en kvinna som skulle investera i en utbildning för att stärka sitt nyss startade företag. Hon hade valt en kurs i bokföring! Jag föreslog att hon kunde ha nytta av en utbildning i försäljning eftersom hennes företag ännu inte kommit i gång ordentligt.

Hon svarade att hon inte var säljtypen och därför var det ingenting för henne.

Inget ont om bokföring, jag är både utbildad i ekonomi och har arbetat med redovisning men om du har ett eget företag behöver du lägga fokus på att sälja. Jag menar: har du inte sålt någonting finns det ju ingenting att bok­föra.

En annan gång var jag på ett frukostmöte, vi var ett trettiotal kvinnor som var där för att nät­verka och sälja våra företags­tjänster, ordet gick runt och alla fick några minuter på sig för att presentera sina företag. En kvinna som arbetar med att utbilda i försäljning började sin presentation så här: ”Jag utbildar i försäljning men ni behöver inte oroa er för jag är inte här för att sälja i dag.” Eh? Va? Hon arbetar med att utbilda i försäljning – något som ju är otroligt viktigt för alla företag – och så ber hon nästan om ursäkt för att hon är så bra på det att hon till och med håller ut­bildningar.

Sen har vi de där som helt respektlöst bara kör på, jag träffade på en sådan när jag skulle köpa jeans härom dagen, han var så på och försökte övertala mig att köpa att jag helt tappade sugen och jag kommer förmodligen aldrig återvända till den butiken.

Försäljning ska inte handla om att lura någon att köpa en dammsugare de inte behöver eller ens vill ha. Inte om att övertala någon att köpa utan i stället övertyga, övertalas vi att köpa fungerar det bara en gång.

Som individ i den tid vi lever i är det viktigt att vara en säljande person. Jag menar vi kan vara hur bra som helst på det vi gör men om ingen vet att vi finns kan de ju inte hitta oss och då får vi inte några uppdrag, nya jobberbjudanden eller vad det nu kan vara vi längtar efter.

För att lyckas med personlig marknadsföring behöver många av oss träna på att ta plats. Tar plats gör vi bland annat genom att säga: ”Jag är bra på att XX.” Inte ganska bra, inte lite bra, inte nog bra, utan bara BRA PÅ ATT XX. Känner du att detta känns skrytigt så vill jag påminna om att jag sa bra på, inte bäst på.

Det handlar helt enkelt om att träna sig i att ta plats, våga säga vad vi är bra på, det handlar om personlig marknadsföring.

Läs fler "Mias tior"

Mia Törnblom