Slutspurt!

…med redaktör Nina.

Foto: Börje Thuresson
HÄLSA

Nu är det bara fem dagar kvar till Tjejmilen!

Motivationsmästaren Mia ­Törnblom ger sina bästa sista ­minuten-tips till en något ­nervös Wellness-redaktör.

Vi växer när vi vågar göra det vi tycker är lite för läskigt och lite för svårt, mod betyder att vi gör det vi egentligen är rädda för.

Nu är det bara någon vecka kvar, om oron ­dyker upp i dina tankar är det viktigt att vända de nega­tiva tankarna och i stället visualisera det positiva med affirmationer som till exmepel ”Jag klarar av att springa en mil” eller ”När jag ­kommer i mål kommer jag att känna mig stark, stolt och modig!”

Och kom ihåg – alla andra är där för sin egen skull, ingen bryr sig om du inte orkar hela ­milen,

du tävlar endast med dig själv.

FAKTA

… och PT:n Johanna Björklunds bästa tips

1. Satsa på kortare sträckor. Prova inget nytt upplägg eller försök pressa någon tid nu, kör dina vanliga rundor i behagligt tempo. Stretcha noga så att kroppen känns mjuk och smidig till den stora dagen.

2. Se till att vila, sova och äta ordentligt. Planera vad

du ska äta till frukost på själva dagen och se till att det är något du vet att din mage gillar.

Och inget rosévin förrän på lördagkväll!

3. Spring in kläderna du ska ha på dig under loppet. Skorna hoppas jag att du redan nött, men testa allt från behå till strumpor så att inget skaver och stör. Och glöm inte att berätta för oss på redaktionen vilket startnummer du har så att vi kan hejja fram dig.