Aftonbladet
Årets Dagstidning digitalt. Årets Nyhetssajt.
Startsidan / Wellness

farlig är din läsk

Nu bubblar hälsolarmen –”Det är mycket allvarligt”

Läsk.

Så svalkande, uppfriskande, uppiggande. Sweet, helt enkelt!

Men forskaren Hans-Peter Kubis har en annan uppfattning om drycken som sjuder i mitt glas.

– Den är djävulens påfund, säger han.

Forskaren Hans-Peter Kubis går aldrig i närheten av en cola igen.   Forskaren Hans-Peter Kubis går aldrig i närheten av en cola igen.

– En Cola light, tack!

Jag gör beställningen per automatik. Bär bort glaset till mitt bord och knappar in det engelska telefonnummer som står nedskrivet i mitt block. Jag tänker inte ens på vad jag har framför mig när biolog Hans-Peter Kubis svarar.

Han är verksam vid universitetet i Bangor och har under många år studerat läskens påverkan på kroppen. För en Cola-entusiast som jag är det är inga roliga besked han kommer med. Övervikt, diabetes, fettlever, tanderosion och benskörhet är bara ett axplock av de skäl som vetenskapen under senare år har lagt fram för att hälla ut drycken i vasken.

Slutade bränna fett

Och av alla onda ting, anser Kubis att sockret är den största boven.

– När vi gjorde den här senaste studien såg vi att de som dricker läsk får en förändrad ämnesomsättning. Musklerna börjar använda socker som bränsle i stället för fettsyror, säger han.

Det betyder i enkelhet att förbränningen fungerar sämre. Normalt förbrukar kroppen runt 70 procent av energiintaget. Hos läskdrickarna i försöket sjönk förbränningen drastiskt till 30 procent – och det efter bara en månad.

– Fettet som inte förbränns leder till ökad fettlagring i kroppen. Det är mycket allvarligt, fortsätter Hans-Peter Kubis.

Nu ska han ta reda på om cellförändringarna är permanenta, eller om de månne går tillbaka på sikt.

Men eländet slutar inte där.

– Det andra stora problemet är att söta drycker gör det svårt för kroppen att hålla räkningen på hur många kalorier den får i sig. Vätskan absorberas mycket snabbare än annan föda, så mättnadssignalerna hinner inte med, säger han.

Samtidigt triggar sockret vår lust att äta fet mat – och resultatet är lätt att räkna ut. Om man dessutom tar hänsyn till sötmans beroendeeffekt har vi snart en perfekt formel för fetma och alla dess följdsjukdomar.

Men om man väljer lightläsk, är man inte åtminstone lite säker då?

– Du får inte samma viktuppgång, eftersom drycken inte innehåller socker. Å andra sidan triggar det i gång aptiten – kroppen blir lurad och förväntar sig kalorier – och det gör att du äter mer än du skulle göra annars. Belöningen är också densamma, säger han.

Bevisen skrämmer

Själv behöver Hans-Peter Kubis ingen mer övertygelse:

– Jag går aldrig i närheten av en cola igen, efter att ha sett bevisen, säger han.

När vi har lagt på luren upptäcker jag att jag inte ens har hunnit börja dricka Colan framför mig. Med ens är jag inte heller särskilt sugen. Så jag lämnar läsken på bordet – orörd. Den var ju ändå avslagen.



HÄLSOLARMEN – DETTA HÄNDER I DIN KROPP

”Djävulens påfund”, säger experten. Att dricka läsk medför onekligen en hel del faror för kroppen. Här är några exempel.

 

 

APTITEN:

Lockar dig till fett

Söt dryck ökar lusten att äta fet mat. Så dricker du en Cola eller Cola light på restaurangen är chansen stor att du även beställer in en fettdrypande pizza. 




 

TÄNDERNA:

Hög erosionsrisk

Fyra burkar om dagen ökar risken för erosion med svindlande 252 procent, enligt British Dental Journal.



 

HUDEN:

Påskyndar åldrandet

En studie från Harvard 2010 fann att fosfor – ett mineral som finns i många läskedrycker – påskyndar åldrandet hos möss.



FÖRBRÄNNINGEN:

Sjunker radikalt

Sjunker radikalt även vid måttligt läskdrickande, enligt en mindre studie. Det innebär att kroppen, i stället för att förbruka energin som du äter, lagrar in den i form av fett.





 

SKELETTET:

Kan göra dig benskör

Tre glas om dagen kan ge upphov till benskörhet, enligt en studie från Tufts universitet i USA.



 

LEVERN:

Kan ge skrumplever

Flera studier har visat att risken för fettlever är kraftigt förhöjd hos läskdrickare. Risken att dö av skrumplever orsakad av socker är i dag större än av alkohol.





TARMARNA:

Annan bakterieflora

Forskning tyder på att personer som dricker sötad läsk får en annan bakterieflora, vilket tros bidra till att förbränningen sjunker.




BUKSPOTTKÖRTELN:

Överbelastas av socker

Har som uppgift att utsöndra insulin och överbelastas när du får i dig stora mängder socker. 


  • Skriv ut

Hur mycket läsk dricker du?

 Catrina Hensel, 69, pensionär, USA:– Jag dricker inte läsk alls. Det är klart, om det inte bjuds annat och jag är törstig, så dricker jag det. Men jag köper aldrig läsk. Jag vet inte varför, kanske för att när jag växte upp var det en belöning att få en sockerdricka.  Catrina Hensel, 69, pensionär, USA:– Jag dricker inte läsk alls. Det är klart, om det inte bjuds annat och jag är törstig, så dricker jag det. Men jag köper aldrig läsk. Jag vet inte varför, kanske för att när jag växte upp var det en belöning att få en sockerdricka.  Rolf Wahlström, 55, garantiansvarig på en bilverkstad, Saltsjö-Boo:– Förut kunde det bli läsk ganska ofta, men nu blir det bara till helgerna, och då lightläsk. Efter besök hos min dietist i somras så fick jag reda på att en halvliters cola innerhåller ca 18 bitar socker. Då förstår man att det kan ge problem med med både blodtryck, kolesterol och BMI.När jag tidigare åt till exempel hamburgare så blev det ofta en halvliters läsk till den.  Rolf Wahlström, 55, garantiansvarig på en bilverkstad, Saltsjö-Boo:– Förut kunde det bli läsk ganska ofta, men nu blir det bara till helgerna, och då lightläsk. Efter besök hos min dietist i somras så fick jag reda på att en halvliters cola innerhåller ca 18 bitar socker. Då förstår man att det kan ge problem med med både blodtryck, kolesterol och BMI.När jag tidigare åt till exempel hamburgare så blev det ofta en halvliters läsk till den.  Mahmoud Zayat, 24, arbetssökande, Sundbyberg:– Jag dricker faktiskt inte så mycket läsk sedan jag flyttade hit. Förr när jag bodde i Lidköping blev det nog en läsk om dagen. Men jag känner inget sötsug i storstan, här blir det mycket vatten.– Det är inte nyttigt med läsk, det känner man ju när man dricker det. Det är delvis därför jag har slutat. Inte för att jag mår dåligt, men jag tänker på framtiden.  Mahmoud Zayat, 24, arbetssökande, Sundbyberg:– Jag dricker faktiskt inte så mycket läsk sedan jag flyttade hit. Förr när jag bodde i Lidköping blev det nog en läsk om dagen. Men jag känner inget sötsug i storstan, här blir det mycket vatten.– Det är inte nyttigt med läsk, det känner man ju när man dricker det. Det är delvis därför jag har slutat. Inte för att jag mår dåligt, men jag tänker på framtiden.  Emma Carlsson, 19, vårdbiträde, Malmö:– Inte så mycket. Det blir mest på helgerna, kanske en liter i veckan.– För mycket socker är ju aldrig bra, men jag tänker inte direkt på att det är onyttigt. Det hade varit värre om jag druckit mer läsk.  Emma Carlsson, 19, vårdbiträde, Malmö:– Inte så mycket. Det blir mest på helgerna, kanske en liter i veckan.– För mycket socker är ju aldrig bra, men jag tänker inte direkt på att det är onyttigt. Det hade varit värre om jag druckit mer läsk.  Olivia Karlsson, 21, bärhjälp och ledsagare, Tyresö:– Jag dricker inte så mycket läsk, kanske ett par gånger i veckan. Jag tycker inte så jättemycket om det. Men det beror på vad man äter, ibland passar det med läsk till. Annars blir det mest vatten.– Jag tror inte det är bra att dricka för läsk för ofta. Det innehåller så mycket socker och konserveringsmedel.  Olivia Karlsson, 21, bärhjälp och ledsagare, Tyresö:– Jag dricker inte så mycket läsk, kanske ett par gånger i veckan. Jag tycker inte så jättemycket om det. Men det beror på vad man äter, ibland passar det med läsk till. Annars blir det mest vatten.– Jag tror inte det är bra att dricka för läsk för ofta. Det innehåller så mycket socker och konserveringsmedel.

Aftonbladet TV

Nöjesbladet FILM