Träna 3 minuter i veckan – må bra

Nya supermetoden gör dig både friskare och smalare

Vetenskapligt bevisat BBC:s medicinreporter Michael Mosley ställde själv upp som försökskanin i en dokumentär om den nya metoden.
Foto: Foto: BBC
Vetenskapligt bevisat BBC:s medicinreporter Michael Mosley ställde själv upp som försökskanin i en dokumentär om den nya metoden.
HÄLSA

Träna tre minuter i veckan.

Det gör dig friskare och ­smalare.

Det är vetenskapligt bevisat.

Fullt ös – i 20 sekunder  Träningsmetoden går ut på att cykla allt du orkar i 20 sekunder, tre gånger under kort tid, tre dagar i veckan.
Fullt ös – i 20 sekunder Träningsmetoden går ut på att cykla allt du orkar i 20 sekunder, tre gånger under kort tid, tre dagar i veckan.

Nu handlar det inte om tre minuters slöande på ett löpband eller några hafsigt lyfta hantlar.

För att byta ut timslångt harvande mot dessa tre 20-sekunderspass tre gånger i veckan krävs det fullt ös. Men alltså bara i 20 sekunder åt gången.

När något låter för bra för att vara sant brukar det dessvärre vara så. Men i det här fallet har forskare vid universiteten i Nottingham och Birmingham gediget på fötterna och BBC:s medicinreporter Michael Mosley ställde själv upp som ­försökskanin i en dokumentär som i går visades av ’’Vetenskapens värld’’.

80 procent av musklerna

De brittiska studierna har letts av Paul Greenhaff och James Timmons och har visat radikala förbättringar hos försökspersonerna, dels genom ökad insulinkänslighet, dels genom förbättrad syreupptagningsförmåga.

Minskad insulinkänslighet är ett förstadie till diabetes typ 2 och bra syreupptagningsförmåga en indikation på god framtida hälsa, utan att forskarna vet exakt varför.

Vid normal joggning använder en person ungefär 20–30 procent av musklerna, medan man vid den här typen av högintensiv träning aktiverar 80 procent och det får kroppen att förbereda sig för stor ansträngning.

I snitt förbättrades blodsocker­nivåerna med 28 procent ­under den sex veckor långa testperioden.

Generna styr

Syreupptagningsförmågan varierade kraftigt. Enligt James Timmons styrs förmågan att förbättra konditionen av gener och nu­mera kan forskarna med ett gentest avgöra om en person kommer att svara på träning eller inte.

För ungefär 20 procent av befolkningen spelar träning ingen roll för syreupptagning – det händer inte ett smack oavsett hur mycket någon plågar sig – och 15 procent tillgodogör sig träning väldigt snabbt.

Bränner fett

Resten av oss svävar däremellan.

– Med högintensiv träning frigörs hormoner som hjälper till med fettförbränning, säger James Timmons till skotska The Sun.

Träningsschema

• Värm upp ett par minuter på ­träningscykel.

• Cykla allt du förmår i tjugo ­sekunder.

• Hämta andan ett par minuter och kör lika hårt i ytterligare tjugo ­sekunder.

• Upprepa en tredje gång.

• Kör träningen tre gånger i veckan.