Bli proffs på att mingla!

HÄLSA

Sättet du presenterar dig på. De ordlösa signaler du skickar ut när du är bland folk.

Allt handlar om social kompetens.

Henrik Fexeus har koll på verktygen som kan göra dig till ett socialt proffs.

Social kompetens är ett ämne som Henrik Fexeus vill att vi ska lära oss mer om.

– Vi får ju inte lära oss speciellt mycket om kommunikation alls i skolan.

Vi läser svenska och grammatik och så står man plötsligt där i åttan och ska göra en muntlig framställning. Oj, vad läskigt det blir, säger han.

– Många av oss har ingen aning om vad vi utstrålar.

Börja med dig själv

Social kompetens är ingen tydlig vetenskap utan består av många olika beståndsdelar som samverkar. Men som med så mycket annat börjar det innerst inne i dig själv, med din egen självuppfattning.

– Det fina är att du själv har makten att förbättra de delar av din sociala kompetens som du vill stärka, säger Henrik Fexeus.

Han menar att social kompetens till stor del handlar om att förstå hur ditt beteende sprider sig som ringar på vattnet. Förmågan att ha koll på det här, och sedan använda sig av den kunskapen, det är också social kompetens.

Du kan påverka

Henrik Fexeus arbetar som mentalist och tankeläsare. Är hans sociala kompetensknep kanske ett sätt att manipulera sin omgivning?

– Nej, det handlar inte alls om manipulation. Målet är ju att skapa goda relationer och de är alltid ömsesidiga. Om du och jag gillar varandra förstår vi varandra bättre, och vill kommunicera mera.

Sociala nätverk bildar vi i första hand för att vi ska kunna överföra positiv information mellan varandra. När en person blivit behandlad väl av någon annan behandlar hon andra väl i sin tur, genom en social kedjeredaktion.

– Tack vare att mänskliga sammankopplingar finns överallt har du mycket större inverkan på världen än du någonsin kommer att kunna se, oavsett vad du anser om din sociala kompetens.

Expertens enkla knep:

Läs mer i boken ”Öka din sociala kompetens” av Henrik Fexeus.
Läs mer i boken ”Öka din sociala kompetens” av Henrik Fexeus.

SE ANDRA

En stor del av hemligheten bakom social kompetens är att du måste lägga huvuddelen av din uppmärksamhet på den som du för tillfället är med, i stället för dig själv. Ju mer lyhörd för andra du är, desto bättre socialt beteende får du.

TÄNK PÅ RÖST, KROPP & BLICK

Tala i rätt tempo

Vi talar i den hastighet vi tänker och förstår. Pratar du för långsamt blir den som lyssnar uttråkad, talar du för fort riskerar du att de inte hänger med. Hittar du rätt tempo sätter du ord på dina tankar i den takt som den du pratar med själv är van att tänka.

Ha ett öppet kroppspråk

Undvik att ha händerna framför kroppen när du pratar, de kan lätt bli en barriär mellan dig och den du pratar med. Placera dina gester utåt sidorna så mycket det går. Sänk händerna så snart du pratat klart.

Ha samma ögonhöjd

Försök att så snabbt du kan få dina ögon i samma höjd som den du talar med. Det gör att ni får samma psykologiska status. Är skillnaden för stor så blir den av er som är högre upp allt för dominant, inte bra för er relation.

KÄNSLOSMITTAS

Sinnesstämningar är stora knippen av känslor som du skickar ut genom ditt kroppsspråk, ditt tonläge och dina ord. När du ser arg ut låter du arg och använder arga ord. När du är lekfull ser du ut att ha kul, det låter som om du har roligt och du pratar på ett lekfullt sätt. Se till att medvetet skicka ut positiva känslor och styr på så sätt andras.

SPIONERA

Nästa gång du är bland folk, kanske på en restaurang eller på en buss, se dig omkring och notera hur människor som har en god relation ofta följer, nästan härmar, varandra i sin ordlösa kommunikation. De ömsom följer och leder varandra med kroppsspråket när de pratar. Personer som sitter bredvid varandra sitter ofta likadant.

Övning: Försök lista ut vilka som känner varandra utifrån hur de rör sig och gestikulerar.

BRY DIG!

Förtroende är grundläggande för våra relationer. Det är något du bygger upp en liten bit i taget genom att behandla andra människor väl och visa att du bryr dig om dem.

Sociala tips!

Ring någon du inte pratat med på länge.

Skriv tackkort.

Uppmuntra någon och visa att du värdesätter det hon gjort.

Skicka ett mejl till en vän som behöver det och förklara att du tänker på honom eller henne.

Försök göra något varje dag som får en person att le – gärna någon du inte känner.

Visa att du litar på andra.