Gick ned i vikt – med Twitter

Tv-kocken Nigella Lawson: Jag missunnar mig inget

2009: STORLEK 42 NU: STORLEK 38 Tv-kocken Nigella Lawson har alltid varit känd för sin stora kärlek till mat – och i viss mån även för sin yppiga figur. Nyligen började hon dock dela med sig av sina matvanor på mikrobloggen Twitter. Att döma av hennes matbilder verkar hon ha dragit ned på kolhydraterna – något som fått kilona att rasa.
Foto: STELLA PICTURES
2009: STORLEK 42 NU: STORLEK 38 Tv-kocken Nigella Lawson har alltid varit känd för sin stora kärlek till mat – och i viss mån även för sin yppiga figur. Nyligen började hon dock dela med sig av sina matvanor på mikrobloggen Twitter. Att döma av hennes matbilder verkar hon ha dragit ned på kolhydraterna – något som fått kilona att rasa.
HÄLSA

Hon blandar frikostigt med smör och socker i maten.

Nigella Lawson, 52, har själv sagt att hon inte förnekar sig något i matväg.

Men nu har kilona rasat av den kurviga tv-kocken – tack vare laxfrukostar – och Twitter.

Som vi är vana att se henne.
Som vi är vana att se henne.

Hon är kocken som aldrig sparat på kalorierna.

– Jag älskar mat och jag älskar matlagning. Därför missunnar jag mig aldrig något, har Nigella Lawson tidigare sagt till Daily Mail.

Samtidigt uppvisar den förut så yppiga tv-stjärnan en allt mer slimmad figur. På mindre än ett år ska hon ha gått från storlek 42 till storlek 38.

Knepet stavas Twitter.

Får stöd av 200 000

Nigella Lawson hör till dem som tagit hjälp av den populära mikrobloggen för att hålla sig till sin diet.

Sedan en tid har hennes 200 000 följare fått detaljerade rapporter om vad hon äter, ­ofta med bild.

”En mager ursäkt för en ALLDELES för sen lunch, men ändå delikat”, skrev Nigella nyligen till en bild på två skivor rågbröd med hommous och färsk koriander på.

Och även om Nigella just nu poserar med pasta på gaffeln för att marknadsföra det italienska temat i BBC-aktuella programserien ”Nigellissima” är det tydligt att hon dragit ned på kol­hydraterna.

I stället domineras kosten av fett- och proteinrika livsmedel som avokado, ägg, lax, kyckling, feta såser – klassiskt för lågkolhydratdieter som LCHF eller GI.

Är i en ”smal fas”

Själv vill hon dock inte erkänna att hon går på diet.

I senaste numret av magasinet Radio Times säger hon att hon är i en ”smal fas” tack vare att hon börjat träna och ­dragit ned på fredags­vinet.

Tidigare har Nigella hävdat att en höftoperation ligger bakom vikt­raset; hon har helt enkelt inte kunnat gå till kylskåpet så ofta.

SÅ KÄKAR NIGELLA

1 oktober: ”En mager ursäkt för en ALLDELES för sen lunch, men ändå delikat: rågbröd, hummous, koriander.”

3 oktober: ”Lunchar ute mellan två intervjuer. Om ni bara visste hur mycket jag behöver den här biffen!”

7 oktober: ”Söndagmiddag: sidfläsk, kummin- och sojasås, pressad potatis och broccoli.”

8 oktober: ”Frukost efter sovmorgon (för en gångs skull är jag inte uppe i gryningen) med rökt lax, grovmalen vitpeppar, dill och citron.”

”STOR POTENTIAL” Läkaren Ylva Trolle Lagerros tror att nätet kan vara ett bra stöd när man försöker gå ner i vikt.
Foto: STEFAN MATTSSON
”STOR POTENTIAL” Läkaren Ylva Trolle Lagerros tror att nätet kan vara ett bra stöd när man försöker gå ner i vikt.

Nya trenden: Dela med dig av dina matvanor på internet och tappa kilon

Med 200 miljoner användare finns det alltid någon som kan stötta dig.

Och du kan inte äta mer än vad som ryms på 140 tecken.

Twitter är nya trenden bland dem som vill gå ned i vikt.

Nyttiga frukostar, lunch-rapporter och bilder på allt från pizza till några elegant upplagda avokadoskivor.

Under hashtaggen #tweetwhatyoueat på Twitter finns poster från användare som hoppas att de ­genom att ge offentlighet åt sina kost­vanor ska hålla igen.

Det är på det här sättet som tv-kocken Nigella Lawson ska ha gått ned två storlekar.

– Jag tycker att det ­låter bra. Det är samma sak som att skriva ned vad man äter, fast man använder nätet i stället för en bok, säger ­Ylva Trolle Lagerros, läkare och forskare vid metabolmottagningen vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge.

”Ovärdeligt stöd”

Med mat- och viktdag­boken får den som vill gå ned i vikt bättre koll på ­sina faktiska vanor – och börjar tänka efter.

– Du blir uppmärksam på vad du äter. Och om du gör det på nätet får du uppmärksamhet från andra. Det gör att du kan få feedback, tips, råd och stöd från fler. Om du är våldsamt ­sugen på godis klockan ­fyra på morgonen, finns det garanterat någon annan där som också är det, säger Ylva Trolle Lagerros.

Och stödet är, menar hon, ovärderligt.

– Det hör till att tappa greppet och äta för mycket någon gång när man håller på och går ned i vikt. Då måste man försöka komma tillbaka och där är stödet så viktigt. Om det är partnern, bästa kompisen eller helt okända människor på ­nätet spelar ingen roll, ­säger hon och tillägger:

– Twitter har oerhört stor potential med så många användare.

”Folk är mer ärliga”

Ylva Trolle Lagerros tror också det är bra att Twitter ger möjlighet till viss anonymitet.

– Forskning visar att när det gäller livsstils­enkäter så är folk lite mer ärliga när de gör en sådan på nätet, än de är när de gör den på ­papper och lämnar till en sköterska eller läkare.

Passar inte alla

Men självklart passar metoden inte alla.

– Alla går upp i vikt på olika sätt. För att gå ned hjälper olika sätt olika bra för olika personer.

Ser du några nackdelar med att gå på diet offentligt?

– Om man är ätstörd kanske det kan dra i väg på ett farligt sätt genom att ätstörda peppar varandra på ­nätet. Fast å andra sidan kan det naturligtvis hända att de hjälper varandra till sundare mat­vanor också, ­säger Ylva Trolle Lagerros.