Hälsa

Sluta späka dig – och lev längre

Orolig över de extra kilona efter julen?

Det behöver du inte nödvändigtvis vara, överviktiga lever längre än de med normal vikt.

– Hellre rund och rörlig än smal och stillasittande, säger Mai-Lis Hellénius, professor vid Karolinska i Stockholm.

Det är farligare med stillasittande och skräpmat än själva övervikten. Det är slutsatsen i en analys som publicerats i den medicinska tidsskriften Jama.

Rönen är inte helt nya, menar Mai-Lis Hellenius, livsstilsprofessor på Karolinska institutet och överläkare på Karolinska sjukhusets hjärtklinik. Men omfattningen av analysen är viktig.

– Vi har länge vetat att vi inte ska använda BMI(Body Mass Index) i vården, om det inte gäller personer med kraftig övervikt. De här resultaten gör oss ännu säkrare på vår sak, säger Mai-Lis Hellenius.

Bantning är ett straff

Sofia Mirjamsdotter, 40, är journalist och föreläsare. Hon har i sociala medier skrivit mycket om vikthetsen i samhället och säger att hon själv fokuserar mer på att må bra psykiskt än fysiskt. Hon menar att hetsen kring kilon och bantning är osund.

– Bantning handlar väldigt lite om hälsa eftersom hela idén med bantning någonstans handlar om skuld och att straffa sig själv. Det kan ju knappast vara hälsosamt att gå omkring och vara hungrig.

Släng ut vågen

Totalt har 97 studier analyserats och över 80 procent av dem visar på att dödligheten är lägre bland de överviktiga än bland normalviktiga.

– Hur mycket vi rör oss är väldigt viktigt. Istället för att fokusera på hur smala vi är borde vi fråga oss hur vi mår, säger Mai-Lis Hellenius.

Slutsatsen i analysen är att överviktiga löper 6 procent mindre risk att dö i förtid, än vad personer med normal vikt gör. Även för personer med lätt fetma var risken mindre, det skriver Svenska Dagbladet.

Mai-Lis Hellenius menar att man inte bör stirra sig blind på sin våg. Istället är det viktigare att se var de extra kilona sitter. Det är framförallt bukfetma som anses farligt.

– Släng ut vågen men behåll måttbandet, det är mitt tips.

FAKTA

Håll koll på bukfetman med måttbandet

Bukfetma är den farligaste fetman. Den delas in i normal, lät tförhöjd och mycket förhöjd.

Kvinnor: Normalt midjemått är under 80 centimeter. Lätt förhöjd är ett mått på mellan 80 och 88 cm. Mycket förhöjd är ett mått på över 88 cm runt midjan.

Män: Normalt midjemått är under 94 cm. Lätt förhöjd är ett mått på mellan 94 och 102 cm. Mycket förhöjd är ett mått på över 102 cm runt midjan.

Har man ett mått på förhöjd bukfetman bör man kolla blodfetter, blodsocker och blodtryck vid ett läkarbesök. Bukfetman är enkel att samla på sig, men lyckligtvis lika enkel att bli av med.

Så räknar du ut ditt BMI

Body Mass Index avgör om du är under-, normalt eller överviktig, samt om du har fetma. Mai-Lis Hellénius, professor vid Karolinska i Stockholm, bör måttet inte användas annat än när personer har kraftig övervikt och fetma.

Graderingar:

Undervikt   -18,5

Normalvikt 18,5–24,9

Övervikt 25,00–29,9

Fetma grad 1 30,0-34,9

Fetma grad 2 35,0-39,9

Fetma grad 3 mer än 40

För att få fram ditt BMI:

Dela din vikt med din längd(i meter) upphöjd i två.

Exempel 65/(1,72x2) = ca 22.

Viktexempel:

Person 1: 100 kg, 1,80 cm lång. 30, 8 i BMI: Fetma Grad 1.

Person 2: 80 kg, 1,65 cm lång. 29,4 i BMI: Övervikt.

Person 3: 55 kg, 175 cm lång. 18 i BMI: Undervikt.

Håll koll på bukfettet

Bukfetma är den farligaste fetman. Den delas in i normal, lättförhöjd och mycket förhöjd.

Kvinnor: Normalt midjemått är under 80 centimeter. Lätt förhöjd är ett mått på mellan 80 och 88 cm. Mycket förhöjd är ett mått på över 88 cm runt midjan.

Män: Normalt midjemått är under 94 cm. Lätt förhöjd är ett mått på mellan 94 och 102 cm. Mycket förhöjd är ett mått på över 102 cm runt midjan.

Har man ett mått på förhöjd bukfetma bör man kolla blodfetter, blodsocker och blodtryck hos en ‧äkare. Bukfetman är enkel att samla på sig, men lyckligtvis lika enkel att bli av med.

Här är tips från doktorn

1. Rör dig mer. Att träna några gånger i veckan samtidigt som du har ett stillasittande jobb räcker inte. Vi måste röra på oss varje dag. Bukfetman är en energireserv vi inte längre använder oss av.

2. Se helheten. Varje måltid‧behöver inte spela roll, det är den sammanlagda livsstilen som är viktig.

3. Strunta i vågen. Stirra dig inte blind på ‧ågen. Det viktiga är var kilona sitter. Bukfetman är den farliga övervikten och bör undvikas.

4. Håll koll på värdena. För blodtryck, blodfetter och blodsocker. Om de är för höga bör du ändra på hur du lever för att minska dem.

5. Stressa mindre.

6. Rätt fett. Få i dig fett med bra kvalitet. Till exempel tenderar smör att ge mer bukfetma än olivolja.

7. Passa buken. Bukfetma är till viss del ärftlig. Hur ser dina föräldrar ut? Lider de av bukfetma kan det vara bra för dig att börja träna och äta rätt i tid.