UT & KUTA

HÄLSA

Vill du komma i gång med löpningen eller är det i år du ska persa på milen?

Härligt! Här är programmen som får dig i mål, signerade proffsen på Running Sweden.

           Text: Johanna Björklunds

Hej, Lisa McRae

... svensk landslagslöpare med segrar i både Finnkampen, Tjejmilen och Midnattsloppet. Du ska hjälpa våra läsare i mål – på bara 12 veckor, hur ska det gå till?

Fråga experten!
 Vill du veta mer om löpning? Passa på att ställa dina frågor till Lisa! Mejla wellness@aftonbladet.se och märk ämnesraden med ”Löpning” så benar Lisa ut dina funderingar i nästkommande nummer.
Fråga experten!
Vill du veta mer om löpning? Passa på att ställa dina frågor till Lisa! Mejla wellness@aftonbladet.se och märk ämnesraden med ”Löpning” så benar Lisa ut dina funderingar i nästkommande nummer.

– Det gäller att utgå ifrån sin egen nivå. Det tar ju tid att bygga upp kroppens tålighet, man kan inte öka hysteriskt. Anpassa programmet och bygg på så att det blir en successiv utveckling.

Okej, det var fysiskt, men hur ska man tänka när hjärnan hellre vill ligga

i soffan?

– Det kommer att komma dagar, eller veckor, då löpningen inte är så rolig, men om du har fokus på slutmålet och gör träningen fast det tar emot brukar det vända. Se inte bara till stunden, bit ihop. Tänk dig in i framtiden, hur vill du att det ska kännas om 12 veckor?

Lisa vet vad hon pratar om. Hennes bästa miltid är 33.20. Nu coachar hon andra i sitt jobb som personlig löptränare. Företaget Running Sweden driver hon med maken och nyzeeländske landslagslöparen Rubin McRae.

Vad är ert bästa tips om man är helt grön i spåret?

– Försök vara ute den tid som är angiven, och om du inte fixar att springa hela tid­en så gå mer. Att ta sig runt tio kilometer det fixar man, men efter det här programmet orkar man förhoppningsvis jogga hela vägen.