Fråga MIA TÖRNBLOM Våga ta fajten om jobbet

Har du ett huvudbry som du vill att Mia Törnblom ska hjälpa dig med? Mejla oss på mia.wellness@aftonbladet.se
Märk mejlet ”Fråga Mia!”.

Hej Mia! Mia Törnblom skriver böcker, föreläser och utbildar tillsammans med sin man i ledarskap och medarbetar­utveckling. I Wellness vill Mia inspirera, motivera och dela med sig av sina 
erfarenheter.
Hej Mia! Mia Törnblom skriver böcker, föreläser och utbildar tillsammans med sin man i ledarskap och medarbetar­utveckling. I Wellness vill Mia inspirera, motivera och dela med sig av sina
erfarenheter.
HÄLSA

”Kära Wellness och Mia. Jag ska tillbaka till jobbet efter mamma­ledighet med mitt andra barn i augusti. När jag kom tillbaka efter barn­ledighet förra gången ville företaget ändra min tjänst och nedgradera mig. Jag tog fajten och fick en bättre tjänst.

När jag nu varit mammaledig med nummer två har jag oroat mig efter att ha blivit bränd en gång. Jag uttryckte min oro på jobb­et innan jag gick, men de lugnade mig. Nu har de kallat till ett möte, för att berätta hur de har tänkt sig det hela. Jag har fått en annan chef under tiden jag varit mammaledig så nu ska jag alltså ha möte med min nya chef.

Det känns verkligen som att de kommer att ändra min tjänst och försöka nedgradera mig igen. Jag vet inte vad jag ska ha för inställning till mötet och hur jag ska bemöta dem när de förmodligen kommer att lägga fram en förändring i tjänsten som är positiv för dem men negativ för mig.

Eftersom jag jobbar på en liten ort kan jag inte bara söka nya jobb och byta heller, min bransch är inte så stor här, tyvärr.

Tankarna har cirkulerat under hela min mamma­ledighet, och nu är min son nio månader. Det hade varit så skönt att kunna vända hela tänkesättet men jag får inte till det själv och hamnar i en negativ spiral.

Vad göra?” /XX

SVAR:  Hej XX! Det är modigt och ärligt av dig att berätta hur du upplever det. Jag tror att många kan känna igen sig i den oro du känner inför att komma tillbaka till jobbet efter föräldraledighet. Att dessutom inte veta exakt vilken tjänst som väntar bidrar såklart ytterligare till oron.

Du beskriver ett möte som ligger framför dig, ett möte som känns läskigt, du vet inte säkert hur det kommer gå. Inför sådant som vi inte kan kontrollera är det klokt att fokusera på det vi kan påverka. Vi kan välja vilken inställning vi vill ha och vi kan förbereda oss väl.

Att förbereda dig inför mötet handlar bland annat om att fråga dig själv hur du vill ha det. Vad är viktigt för dig framöver, hur vill du jobba? Vad kan du tänka dig att gå med på om din nya chef har nya idéer och planer inför att du kommer tillbaka? Vad är över huvud taget inte okej för dig? Om du pejlar läget med dig själv först, tänker efter vad du verkligen vill och var dina egna gränser går så kommer det bli lättare för dig att hantera mötet. Både i förväg, i tanken och under själva mötet.

Undvik försvarsställning

När du beskriver din oro inför att bli nedgraderad finns det en liten risk att du går in i försvarsställning innan någonting ens har hänt. Undvik att måla upp det värsta skräckscenariot allt för många gånger för dig själv i förväg, det kommer bara göra dig orolig. Det svåraste för dig just nu är ju faktiskt oron som gnager, det är inte det som sker i stunden som är problematiskt, eller hur?

I dina mörkaste fantasier målar du upp det värsta, du blir nedgraderad, kanske arbetslös och sitter i allra värsta fall hemma utan jobb, med två små barn.

Men det är faktiskt inte sant, det där har inte hänt, inte ännu i alla fall, eller hur?

Visst är det bra att vara realistisk och våga tänka på det allra värsta som kan hända, men använd mer av din tid till att samla kraft inför mötet, i stället för att ta ut besvikelser och förlust i förväg.

Känslomässigt blir det faktiskt lika ansträngande som om det händer två gånger, om det nu skulle gå så illa så att dina värsta farhågor besannas där under mötet. Men kom också ihåg att förra gången stod du på dig och då fick du igenom det du ville, visst?

Förbered dig väl

Lägg gärna din kraft på att förbereda dig, på allt. Din chef kan ju lika gärna erbjuda dig ett toppjobb, kanske en tjänst som exempelvis innebär många resor? Vill du det just nu, passar det dig och din familj? Hur vill du att det ska vara framöver, vad skulle funka allra bäst för dig?

Motsatsen till rädsla är tro och tillit. Försök att byta ut rädslan inför det allra värsta, mot tron på att du kommer kunna få fram dina önskemål.

Inför mötet, tänk igenom dina styrkor. På vilket sätt är du en tillgång för ditt företag? Försök hitta tillbaka till självförtroendet du hade när du senast var som allra bäst på jobbet. Så värst länge sedan är det ju faktiskt inte, eller hur?

Du är fortfarande den yrkespersonen du var, med den stora skillnaden att du efter din andra mammaledighet har ännu mer erfarenheter än tid­igare. Du är definitivt inte en sämre person på jobbet för att du varit hemma med ditt barn. Du är inte mindre värd som person för att du fått barn.

Glöm inte att lyssna

Under själva mötet är det sedan viktigt att du lyssnar, försök att förhålla dig öppen till vad de faktiskt berättar för dig. Det är som sagt oklokt att bli allt för inriktad på försvar.

Lite skämtsamt skulle jag vilja råda dig att tänka lite såhär inför mötet på ditt jobb:

”Åh vad ni har längtat efter mig!” – när du väl förberedd stegar in på jobbmötet.

Det kommer gå superbra, du kommer klara av att hantera situationen minst lika bra som sist.

Lycka till!

Mia Törnblom