Därför älskar din kropp löpning

HÄLSA

Fortfarande tveksam till det här med att springa? ­Vi kan nog övertyga dig!

Här får du åtta goda ­anledningar att snöra på dig löparskorna.

Ögonen

När man kommer upp i åldern är en försämrad syn oundvikligt, men om du ändå vill förebygga det vinner du på att ge dig ut i spåret på regelbunden basis – och verkligen ge ditt allt. Forskare vid Berkeley National Laboratory menar att de som springer snabbast bevarar synen upp till 35 procent bättre än de som lunkar fram. Så heja, heja!

Näsan

Enligt amerikanska forskare minskar risken för nysningar och andra förkylningstecken om du springer en halv­timme varannan dag. Men det är ingen idé att över­driva, om man tränar för hårt kan immunförsvaret i stället stöta på problem eftersom kroppen inte hinner med att återhämta sig. Lagom är bäst i det här fallet!

Leendet

All träning, inklusive löpning, fungerar som rena rama lyckopillret eftersom det boostar utsöndringen av kroppens eget berusningsmedel – endorfinerna – samtidigt som stresshormonerna minskar. Du blir alltså inte bara glad och lugn utan får även bättre sömn serverad på ett silverfat. Dessutom kan du ju få uppleva det folk kallar för “runner’s high”, det vill säga en näst intill euforisk känsla som brukar infinna sig efter att man har hunnit springa en längre sträcka.

Hjärtat

Den där viktiga pumpen i bröstet mår mycket bra av löpning eftersom det stärker hjärtmuskeln, och enligt Amer­ican Heart Association har löpare större chans att slippa allt från högt blodtryck och högt kolesterol till hjärtinfarkt. Det om något är väl en anledning att snöra på sig skorna?

Magen

En studie gjord på Göteborgs Universitet visade att personer med tarmproblem som diarré, förstoppning och magont fick mindre besvär när de motionerade 20 till 30 minuter, tre till fem gånger i veckan. Eftersom löpning är lätt att klämma in även om vardagen är fullspäckad är det ett utmärkt alternativ för dig som vill bota en krånglande mage.

Huvudet

Det är inte bara kroppen som skördar fördelar av en löprunda, utan även knoppen. När du springer får din hjärna nämligen en ökad tillförsel av syre, vilket håller dig alert, och enligt en rapport publicerad i Journal of Neurosurgery and Psychiatry minskar detta risken för demens med hela 60 procent. Ju mer varierat du springer, desto bättre.

Rumpan

Att springa är en alldeles utmärkt fettförbrännare som hjälper dig att hålla en sund vikt och som i sig minskar risken för till exempel dia­betes. Men träningsformen har även ytliga fördelar, till exempel om du är sugen på en mer uppstudsig J-Lo-rumpa. Men då gäller det att inte bara nöta platt asfalt utan även springa uppför backar för att få det bästa resultatet.

Benen

Löpning är den bästa idrottsform­en om man är ute efter att slippa ben­skörhet, det kom forskare vid University of ­Missouri fram till när de jämförde cyklisters och löpares bentäthet. Endast 19 procent av löparna hade låg densitet i ryggrad och höftben, jämfört med 63 procent av cyklisterna.

Psst!

Är du en ovan löpare, trappa upp träningen sakta men säkert så slipper du trista skador som hindrar utvecklingen.