Matens hetaste par – de blir ännu nyttigare tillsammans

Så enkelt maxar du näringen

Foto: Thinkstock
HÄLSA

Vissa kombinationer av livsmedel boostar varandra näringsmässigt. De blir helt enkelt bättre tillsammans än om du äter dem var för sig.
Här är fem smarta kombinationer för dig som vill testa de perfekta mat-paren.

Vissa smaker har vi lärt oss går hand i hand – korv med bröd, spaghetti med köttfärssås och kaffe med mjölk. Nu tipsar Time Magazine om superkombinationerna som inte bara är goda – utan också väldigt hälsosamma.

1. Svarta bönor + Röd paprika
Svarta bönor innehåller mängder av järn. Men järn du får i dig av vegetabiliska livsmedel tas inte upp lika enkelt av kroppen som det järn som finns i kött. Därför behöver du få i dig C-vitamin på samma gång, något som den röda paprikan är rik på. C-vitamin ökar upptaget av järn upp till sex gånger, så låt den här superduon göra sällskap på tallriken nästa gång för att maxa järnupptaget.

2. Fullkorn + Vitlök
Det järn och zink som finns i fullkorn hinner inte tas upp av din kropp innan fullkornet omvandlats till energi. Men forskning visar att svavelrika livsmedel, som till exempel lök och vitlök, kan göra järn och zink i fullkornsrik kost mer tillgängligt för kroppen. Vitlöksbröd innan maten är därför inte bara gott, utan även nyttigt.

3. Lax + Grönkål
För att få ut så mycket som möjligt av ditt kalciumintag ska du hitta ett D-vitaminrikt komplement. Just D-vitamin hjälper nämligen till att absorbera kalcium från tarmkanalen och in i blodet och hjälper till att hålla en normal kalciumhalt i blodet. Grönkål är en riktig kalciumbomb, med högre kalciuminnehåll än mjölk. Kombinera de gröna superbladen (kanske sauterade) med D-vitaminrik lax (varför inte grillad?) så har du en både smak- och näringsmässig toppenmåltid.

Testa också: Lax + Vitlök, som kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Det är enkelt, sjud bara laxen med lite vitlök.

4. Grönt te + Svartpeppar
Brukar du ha honung i ditt te? Om du vill vara hälsosam bör du testa att strö över lite svartpeppar i stället. Grönt te innehåller en speciell antioxidant som heter EGCG, som boostar ämnesomsättningen och tycks kunna ge visst skydd mot cancer. Tillsammans med ämnet piperin, som ger den starka smaken hos peppar, kan EGCG bli ännu mer effektiv.

5. Olivolja + Tomater
Vid Medelhavet fattade man grejen för länge sedan. Nu vet vi att olivolja inte bara innehåller bra fetter, som kan motverka hjärt- och kärlproblem. I kombination med tomater är den ovärderlig. En studie från 2000 visar att olivolja höjer aktiviteten hos tomatens röda antioxidant lykopen. Det gör bruschetta, grekisk sallad, caprese och andra läckerheter som involverar kombon extra hälsosamma att äta.

Testa också: Olivolja + Brysselkål, för att få i dig kålens K-vitamin som är fettlöslig och enkelt kan absorberas i en fettrik måltid. Sautera brysselkålen i olivolja och håll hjärtat starkt.

Källa: Time Magazine

Stina Franzén