Så når du runner´s high

45 minuters löpning kan motsvara en dos av 10 milligram morfin

Foto: Thinkstock
HÄLSA

Tiden försvinner. Stegen är lätta och du bubblar av eufori. När det känns som du kan springa för evigt har ruset kickat in – runner´s high.

Men hur når man dit och och vad är det som gör benen så fulla med spring?

Att vi blir vi gladare av att springa, det vet vi. Mungiporna brukar peka uppåt efter passet och tyngden på axlarna lättar. Men det finns en extra nivå, bortom ”vanlig” träningsglädje. Runner’s high är, precis som det låter, ett naturligt sätt att känna ett starkt förlösande lyckorus, som kan liknas vid att bli hög på, eh ja, olagligt vis.

Endorfin likt morfin

För ett par år sedan kunde ett forskarlag från universiteten i Bonn och München äntligen bevisa tesen att det är endorfinerna som ligger bakom. Endorfiner är kroppens egna lyckohormon och fungerar som dess kemiskt framställda motsvarighet: morfin.

Forskarna visade att efter en tvåtimmars springtur sprutade endorfinerna ut från de prefrontala och limbiska regionerna i hjärnan, de områden som hör ihop med våra känslor. Ju mer endorfiner som släpptes lös – desto lyckligare kände sig testpersonerna.

Så gör du

Vill du testa? För största möjliga endorfinrush ska du pressa dig hårt i spåret, men inte för hårt. Endorfiner, likt morfin, fungerar som smärtstillare och produceras då kroppen behöver övervinna något obehagligt. Det här betyder inte att du ska pressa dig tills du spyr – snarare att du ska utmana dig. Kutar du på för hårt kommer ansträngningen att överskugga endorfinutsläppet. Du måste hitta en medelväg där ansträngning och tillfredsställelse möts i en känsla så härlig att du undrar om du får springa ett till maraton direkt efter målgång.

Cannabiseffekt

Men kroppen har ytterligare en vän som skänker lugn i lyckoögonblicket. Våra endokannabinoider är som en naturlig version av THC, det ämne i cannabis som ger rus. Där endorfiner reagerar på smärta triggar kroppen igång produktionen av endokannabinoider när vi är stressade. Kroppen må vara smart, men den har svårt att skilja på fysisk stress och känslan av att frivilligt pressa sig svettig i löpspåret. Därför släpps ämnet lös när vi springer i ett utmanande tempo. En studie har dessutom visat att produktionen av endokannabinoider är tre gånger högre på morgonen.

Vill du uppnå känslan av total träningseufori? Stick ut på ett långpass en krispigt härlig sensommarmorgon och utmana dig själv tills bröstet vill sprängas av lycka!

Källor: Nytimes.com, Runnersworld.com, Sciencedaily.com

FAKTA

Vägen till runner’s high

Spring i ett utmanande tempo, men inte så hårt att tröttheten överstiger lyckan.

De flesta har lättast att nå runner’s high under uthållighetsträning, det vill säga längre pass som maraton.

Vissa har lättare att nå runner’s high genom att lägga in ett par intervaller
i sin långdistansträning.

Du bör ha tränat ett tag och kan inte räkna med runner’s high på dina första rundor.

Träna tillsammans med andra, det frisätter endorfiner.

Lyssna på din favoritmusik.

Träningen ska vara rytmisk och repetitiv men gillar du inte att springa kan du testa cykling, simning eller rodd.

Tove Björnlundh