Så springer du snabbare – utan att löpträna

Så springer du snabbare – utan att löpträna

Foto: Thinkstock
HÄLSA

Spring mindre och cykla mer – så lyder senaste receptet för dig som vill förbättra dina löptider.

I alla fall om man ska tro en ny studie.

Löpning är hetare än hetast och många av oss sporras av att försöka förbättra våra tider i spåret. Att löpträna ännu hårdare skulle kunna vara en lösning. Men nu har forskare upptäckt en ny metod, rapporterar Huffington Post.

Enligt en färsk studie, som publicerats i Journal of Strength and Condition Research, ska nämligen en kvart eller mer av högintensiv internvallträning på motionscykel räcka för att slå ditt personbästa.

Olika vilotider

Deltagarna i löpstudien delades in i fyra grupper. Tre av grupperna fick, förutom sina vanliga löppass, träna intervallträning på motionscykel. De olika cykelgrupperna hade dock olika vilotider mellan intervallerna. Den sista gruppen fortsatte endast med löpning.

Tre procent

Resultatet i studien visar att den cykelgrupp med kortast vila förbättrade sina löptider med tre procent på bara två veckor. De andra grupperna som hade infört cykelträning förbättrades knappt märkbart. Och för den grupp som bara löptränade rapporterades inga förändrade siffror.

Forskarna förklarar resultatet med att deltagarna med kortast vilotider inte hann återhämta sig mellan intervallerna. Detta, i sin tur, ska ha tvingat muskler och kondition att anpassa sig till den högintensiva träningen. Något som visade sig i ge utslag på deltagarnas löpartider, rapporterar Huffington Post.

Annika Jeppsson