Fixa kosten inför hösten

Så kommer du tillbaka till rätt vanor efter semestern

Foto: Fyll på med frukt och grönt säger Kristina Andersson. Foto: Thinkstock, Bianca Brandon Cox
HÄLSA

Sugen på att ändra dina vanor efter sommarens lata dagar?

Näringsfysiologen Kristina Andersson hjälper dig att komma igång med rätt kost.

– Klassiska felet väldigt många gör är att ta i för mycket när de går från semester till vardag, säger hon.

Näringsfysiologen, föreläsaren och författaren Kristina Andersson har flera års erfarenhet som kostvetare. Hennes filosofi är enkel – det handlar om att göra smarta kostval men samtidigt tänka på balans och kvalitet. Men framförallt finns det inga måsten eller förbud, det är du själv som bestämmer.

– Jag förespråkar inställningen att man får göra precis vad man vill, men däremot fundera på om man verkligen vill det, säger hon.

Vanligt att man äter för lite

Största felet många gör efter sin semester är att ta i för mycket, menar Kristina Andersson. Den stora risken med många dieter är då att du kapar en massa från kosten och helt enkelt äter för lite.

– Klassiska felet är att ta i för mycket när du går från semester till vardag, så att det blir för mycket träning och för lite mat. Det leder oftast till att du inte klarar av att hålla i de nya vanorna över hela hösten. Mycket träning leder dessutom ofta till att du blir mer infektionskänslig och förkyld så fort du kommer igång, berättar Kristina.

Sommaren är över för många, vad tror du folk tänker kring sina kostvanor just nu?

– Innan sommaren hade man kanske en vikt och en form som man trivdes med. Men har du lagt dig till med många nya ovanor, som att äta glass och dricka öl och vin, så är det lätt att det spänner i linningen. Men istället för att göra en drastisk förändring och hoppa på en diet så handlar det egentligen bara om att hitta tillbaka till de vanor du hade innan semestern, säger Kristina.

Förbjud inte dig själv

Hälsosam kosthållning handlar i sin tur om att äta regelbundet, välbalanserat och varierat – men ibland kan det vara svårt att komma igång.

Vad finns det för mentala redskap att ta till?

–  Det vanligaste scenariot är att sätta upp förbud mot sig själv, ”Jag ska sluta äta…” etc. Men det är inte det bästa för att nå långsiktig framgång. Jag förespråkar istället att du har inställningen att du får göra precis vad du vill, men däremot fundera på om du verkligen vill det. Om du upplever att du inte är nöjd med hur du mår eller ser ut, då måste du ju göra annorlunda val för att må annorlunda. Är glassen verkligen värd den effekten den har? Tänk också inför varje situation: ”Mina val påverkar min väg mot mitt mål. Bra val tar mig närmre målet, mindre bra val tar mig längre ifrån." Och istället för att du är dålig och misslyckas när du gör något som du satt som förbjudet så hylla istället dina bra val, säger Kristina.

Grönsaker till maten

Hur ska då kylen och frysen se ut efter semesterledigheten? Enligt Kristina är det bra att fylla på med massor av grönsaker och bär.

– Då har du alltid grönsaker till maten. Har du glömt att handla det så tar det bara 3 minuter att värma i mikron och du har ingen undanflykt för att ta lite mer grönt på tallriken. Sedan är det bra att alltid ha ägg hemma. Ett kokt ägg mättar bra och innehåller få kalorier. Med ägg kan du dessutom alltid slänga ihop en omelett, som blir en välbalanserad och bra middag, säger hon.

Avslutningsvis säger Kristina om man har kvar exempelvis kakor, kex, glass efter sommaren, så ska man se till att göra sig av med det.

– Skapa förutsättningar för ditt hälsosammare liv genom att bara ha sådant som du planerar att äta hemma. Vill du inte äta glass så ska du inte ha det i frysen och fresta dig själv, säger hon.

FAKTA

Kristinas bästa tips inför hösten:

Mer grönsaker! Fyll på med grönsaker och skapa bättre förutsättningar för att ha mer grön hemma. Grönsaker mättar och ger mycket näring.

Bra förutsättningar! Se till att ha den mat hemma som du faktiskt vill äta. Många glömmer bort det. Man vill äta annorlunda men glömmer ofta bort att man då måste ha andra råvaror hemma också.

Förbjud inte! Se inte kosten som förbud, utan fundera noga på om du verkligen vill äta det du är sugen på. Tänk: Är det värt att äta det här?

Fredrik Wallin