Marknadsför dig själv!

Hitta ditt varumärke! Hur vill du framstå och uppfattas?
Vad vill du att andra tänker 
när de hör ditt namn?
Vad vill du samman-
kopplas med?
Vad vill du förmedla?
Hitta ditt varumärke! Hur vill du framstå och uppfattas?
Vad vill du att andra tänker
när de hör ditt namn?
Vad vill du samman-
kopplas med?
Vad vill du förmedla?Foto: Panthermedia
HÄLSA

En spikrak karriär är få förunnat. Men du kan komma längre genom att marknadsföra dig själv mer aktivt.

Wellness expert Mia Törnblom vet hur du säljer in dig själv.

Här är hennes bästa tips från nya boken ”Du säljer”.

En dammsugarförsäljare, med foten kvar i dörren, högljutt tjatandes i dörrspringan om hur bra just hans maskin är. Det är en vanlig bild av försäljare. Sälj går ut på att tjata hål i huvudet på folk, sälj går ut på att övertala, gärna med uttröttningsmetoden som främsta arbetsverktyg… eller?

Näe, med den utgångspunkten blir det svårt att sälja in sig själv, yrkesmässigt alltså. För hur ska det gå till?

Ska vi springa gatlopp mellan potentiella arbetsgivare, facebooka konstant om vår förträfflighet och tjata runt så mycket att någon till slut ger oss drömjobbet, kanske bara för att bli av med vårt tjat?

– Inte alls, säger Mia Törnblom, som menar att sälja är fint.

– De duktigaste säljarna pratar inte hål i huvudet på folk, där-emot är de bra på att lyssna.

Inget är gratis

Lätt för henne att säga, kanske du tänker nu. Allt är ju så enkelt för henne, hon behöver inte anstränga sig. Hon har sålt in sitt personliga varumärke så det bara stänker om det. Miss självkänsla liksom, hejhej, kolla på mig!

Men inget har kommit gratis, Mia Törnblom har medvetet gått emot en massa rädslor, utsatt sig för nya situationer trots att hon känt sig osäker. Och innan boken kom på tal tyckte hon att uttrycket ”personligt varumärke” lät tillgjort och taktiskt.

– Men när jag satte mig in i vad varumärkesbyggande innebär insåg jag att det är det jag hållit på med, även om jag inte varit fullt medveten om det.

– Vi lever i en tid där det inte längre räcker med att vara kunnig. Om ingen vet att vi finns kommer de inte att anställa eller anlita oss, det förstod jag klokt nog och därför har jag medvetet lagt tid på att bygga relationer och skapa förtroende, säger Mia.

Tro på dig själv

I boken beskriver hon att hon varit noga med vilket intryck hon vill göra och att det intrycket ska vara sant och kopplat till hennes egen värdegrund.

– Det har hjälpt mig massor. Vad är viktigt? Vad är syftet? För vem och vad? Såna frågor ställer jag mig alltid innan jag sätter i gång med något. Det har gjort att jag har kunnat leda mig själv väldigt bra.

Vårt personliga varumärke är summan av de sammanlagda handlingar vi gör, men det är också bilden som andra har av oss.

– Arbetet med att få andra att få just den bilden, det är detsamma som personligt varumärkesbyggande, menar Mia.

Vi bygger vårt varumärke på vår egen personlighet. Vi ska inte härma någon annans sätt att nå ut tycker Mia.

– Det får aldrig bli teater, säger hon.

– Det handlar om att tro på dig själv, inte på den du tror att du borde vara just här just nu. 

FAKTA

Tips!

Ta plats och våga testa

Att ta plats börjar med att säga ”ja”, eller ”jag kan försöka”. För att träna på att ta plats kan du göra den här övningen, och reflektera över dina svar:

Jag är bra på att

…………………………………………………………………………………………….....

Jag är stolt över att 

..................................................................................

Om ett år vill jag

...................................................................................

Så här vill jag att min omgivning uppfattar mig

...................................................................................

Gör en personlig marknadsplan

Just nu – var står jag i dag?

Visioner och mål – vart vill jag?

Strategi – hur tar jag mig dit?

Uppföljning – hur gick det?

Inför viktiga mötet:

Förbered dig

Förbered dig mentalt genom att se det som ska ske som en inre film framför dig innan det händer.

Början: Du kommer in, presenterar dig, sätter dig ner och ger ett avslappnat men intresserat intryck.

Mitten: Den du möter lyssnar intresserat när du förklarar hur du ser på saken och håller med om det du föreslår. Du föreslår hur du vill gå vidare.

Slutet: Du sammanfattar det ni kommit överens om, reser dig upp. Ni ler båda två och det är tydligt att ni är överens och vill gå vidare. Du tackar för mötet och går därifrån.

Skilj privat från personligt

Att vara bland folk kräver samspel, på jobbet är det viktigt att vi skiljer på det privata och det personliga. Berätta gärna om dig själv. Men var försiktig med ditt privata i nya relationer.

– Vi ska inte vara privata på jobbet, om vi inte har några privata relationer där förstås, säger Mia.

Smarta mål

Det är svårt att formulera bra mål. Ett sätt att göra det är att använda formeln SMART.

Specifikt - målet ska vara så konkret som möjligt.

Mätbart - det ska kunna gå att kontrollera att det uppfylls.

Angeläget - målet måste vara något vi verkligen vill uppnå.

Realistiskt - det måste vara rimligt att nå våra mål.

Tidsbestämt - för att ha kontroll över vägen fram till målet behövs en deadline, ett slutdatum när målet ska vara uppnått.

Källa: ”Du säljer, personlig marknadsföring” av Mia Törnblom.

Mia Sahl