Äntligen måndag!

Och så går man till sitt roliga jobb, tjolahopp, tjolahej!
Och så går man till sitt roliga jobb, tjolahopp, tjolahej!
HÄLSA

Varför ödsla bort helgens sista dag på att bäva inför den kommande vardagen?

Wellness har knepen som botar din söndagsångest och får dig att längta till måndag i stället.

Du vet hur det kan börja pirra av förväntan i kroppen några timmar innan det är dags att sticka från jobbet på fredagar? Och att frågan ”Vad ska du göra i helgen?” är mer regel än undantag när det kallpratas under lunchen?

Det är knappast en överdrift att påstå att många ser helgen som tiden på veckan då man kan låta spända axlar sjunka ner och njuta av spontanitet, sovmorgnar och allt det där som man inte hinner under vardagarna.

Men medan det inte är några problem att fylla lördagen med roligheter kan söndagen lätt kidnappas av ångesten inför att du ännu en gång måste starta nästa dag med hjälp av en aggressiv väckarklocka. Känns inte det lite … onödigt?

Kanske, men det är knappast konstigt för förväntanspsykologin hos oss människor är väldigt stark, menar föreläsaren och mentala tränaren Olof Röhlander som har skrivit böcker som ”Det blir alltid som man tänkt sig”. Vet du att du har mycket arbete framför dig kan det alltså kännas som att allt det roliga är bakom dig.

Kulturellt betingat

– Jag tror mycket av det är kulturellt, att vi har lärt oss att jobb är ett nödvändigt ont. Men det har visat sig att arbete även tillför mycket till våra liv, så det är inte bara jobbigt, utan även en källa till lust och glädje. Och att inte gilla måndagar av ren princip är att diskvalificera en sjundedel av ditt liv. Har du råd med det? Måndagar kommer varje vecka, oavsett om du vill det eller inte, säger Olof Röhlander.

Nej, att ständigt se den kommande vardagen som en tråkig fiende är inte så rationellt eftersom det knappast går att ändra på kalendern. Men det finns faktiskt de som längtar till måndagen, och du kan också bli en av dem.

– Livet är en konstart, och det svarta bältet får man inte förrän man kan hantera de där dagarna som man har problem med. Så det enda du kan göra är att ändra på dina tankar kring måndagarna, säger Olof Röhlander.

Ta dig ur spåren

Ett första steg till att avdramatisera den kommande vardagen är att sluta se helgen som något heligt, som man gjorde i det gamla industrisamhället. Det är knappast en självklarhet för alla i dag att man är ledig varje lördag och söndag.

Steg två: försök ta kontroll över de negativa tankarna. I stället för att tänka ”måndagar är alltid jobbiga”, vänd på steken och säg ”fram till nu har måndagar varit jobbiga”.

– Gör sedan något som visar att du inte är fast i gamla hjulspår, säger Olof Röhlander. 

Längta till vardagen – så gör du!

1. Skapa återhämtningsstationer

”Att inte gilla måndagar av ren princip är att diskvalificera en sjundedel av ditt liv. Har du råd med det?”
”Att inte gilla måndagar av ren princip är att diskvalificera en sjundedel av ditt liv. Har du råd med det?”

Är det tanken på att gasa i 180 som känns avskräckande med måndagar, se då till att skapa återhämtningsstationer som gör dagen mindre krävande. Kanske innebär det att dissa matlådan för en långlunch på restaurang, kanske betyder det att bjuda kollegorna på fika så att alla sätter sig och tar en paus samtidigt i stället för att bara smita i väg en snabbis till kaffeautomaten.

2. Skaffa ”måndagskänsla”

Uppskatta veckostarten för vad den är i stället för att jämföra den med helgen. Forskning utförd på John Hopkins School of Public Health visade att 57 procent såg måndagen som en nystart, så planera in något ”nytt” varje måndag, som ett träningspass du aldrig har testat. 

3. Lyxa till frullen

Att stressa i sig en torr knäckemacka till frukost kan agera som en riktig kalldusch efter helgens läsa-tidningen-i-lugn-och-ro-lunk. Förbered något lyxigare kvällen innan, till exempel frallor som får kalljäsa under natten och gräddas medan du gör i ordning dig på morgonen eller en chiapudding som får gotta till sig i kylen.

4. Schemalägg roligheter

Boka in något du älskar i början av veckan, oavsett om det är en biodejt med din partner, middag med vänner eller lektid med barnen.

   – Längtan har ett värde i sig och ju jobbigare dag du har framför dig, desto mer måste du ha att längta efter, säger Olof Röhlander.

5. Yoga bort ångesten

En studie publicerad i Applied Psychology: Health and Well-being visar att personer som är stressade på jobbet är mycket lyckligare under helgen. För ett mer stabilt välmående utan måndagsdippar, se till att under hela veckan klämma in aktiviteter som får dig att komma ner i varv, såsom yoga.

JONNA KARVONEN