Bli lyckligare – på två minuter

Här är snabba metoden

Foto: Thinkstock
HÄLSA

Har du två minuter över?

Lägg dem på att förändra dina vanor.

Här är enkla metoden som gör dig lyckligare, rapporterar The Washington Post. 

Glöm drömjobbet eller en tjock plånbok. Enligt lyckoforskaren och författaren Shawn Achor finns det enklare sätt att bli lycklig. I The Washington Post presenterar han en metod som innehåller motion och positiva vanor, som kan förbättra din hälsa och din inställning till livet. Och det bästa av allt, att skaffa de nya vanorna tar lika lång tid som att borsta tänderna – bara två minuter om dagen. Och det kan nog de flesta av oss avsätta, speciellt om det handlar om att bli lyckligare.

Här är lyckoforskarens lista:

1. Tre tacksamhetshandlingar

Att vara tacksam är ett snabbt sätt att utveckla optimism. Lägg därför två minuter om dagen på att scanna av omvärlden och hitta tre nya saker som du är tacksam över. Upprepa sedan detta i 21 dagar. Enligt Shawn Achor tränar du hjärnan att tänka på ett nytt sätt. Han menar dock att du hela tiden måste hitta nya saker att vara tacksam över för att metoden ska funka och att du dessutom måste vara väldigt specifik när det gäller vilka saker du väljer.  

2. Fördubblaren

Lägg två minuter om dagen på att tänka ut något positivt som har hänt de senaste 24 timmarna. Gå sedan igenom alla detaljer av händelsen som du kan komma ihåg. Enligt Shawn Achor gör det här att du upplever händelsen en gång till – i och med att hjärnan inte kan göra skillnad på något som faktiskt inträffat och något du visualiserar. Gör även den här övningen i 21 dagar. Tanken är sedan att hjärnan ska göra detta automatiskt.

3. Den roliga 15-minutaren

En kvarts konditionsträning om dagen har visat sig ge effekt på ditt humör.  Shawn Achor menar att motionen kan jämföras med att ta antideppresiva mediciner i sex månader. Det här innebär inte att det går att byta ut träning mot medicin. Men det är ett bevis på att motion gör att vi mår bra eftersom hjärnan känner en seger efter att ha motionerat.

4. Andning

Det här är en metod som Shawn Achor har testat på Google. Han fick de anställda att sluta jobba två minuter om dagen för att koncentrera sig på att andas. Det här fick personalen att bli mer noggranna. Andningsövningen sänkte också deras stressnivåer och förbättrade deras lyckonivåer. 

5. Var snäll

Den sista vanan är enligt Shawn Achor den mest effektiva. Börja din arbetsdag med att lägga två minuter på att skriva ett positivt mejl eller tacka någon kollega eller någon i din närhet. Välj nya personer att fokusera på varje dag. Det här ger inte bara positiv respons tillbaka till dig själv. Du bygger också relationer och social samvaro med andra. Något som enligt Shawn Achor är den viktigaste parametern för att bli lycklig är den bästa metoden för lycka. 

Annika Jeppsson