Proffsens bästa nyårslöften

Strategier som ger ditt liv ett lyft

Maria Montazami, Paolo Roberto och Mia Törnblom har tips på nyårslöften som gör skillnad.   Maria Montazami, Paolo Roberto och Mia Törnblom har tips på nyårslöften som gör skillnad. Foto: Peter Knutsson, Magnus Liam Karlsson, Margareta Bloom Sandebäck
Publicerad:
◀ DELA ARTIKEL

Pinterest är redan aktiverat! För musen över en bild och klicka på "Pin it"-knappen.×

Inre hälsa

Snart nyårsafton. Om du tycker att det känns som att det där med att ge nyårslöften har spelat ut sin roll, så ta en titt här. Wellness har frågat flera experter, inom en rad olika områden, om tips på bra nyårslöften.

Mia Törnblom, författare:

”Utvärdera ditt 2015”

– För att på bästa sätt förbereda oss inför det nya året gör vi klokt i att titta på året som gått. Gör en utvärdering över det du upplever har gått bra, det du känner dig stolt över och det du vill ta med dig till 2016. Det som inte gick bra vet vi redan om och vi har förmodligen ältat det tillräckligt. Stärkta av det vi lyckats uppnå sätter vi oss ner och planerar hur vi vill att nästa år ska bli. Viktigast av allt är att vi har realistiska förväntningar på oss själva som vi klarar av att leva upp till och vara närvarande i nuet. För mig är just närvaro viktigast, närvaro är för mig samma sak som lycka.

 

Bodil Jönsson, fysiker 
och författare: 

”Låt framtiden vara där framme”

– Vi borde lova oss själva att låta framtiden vara just där borta. Det måste få finnas ett mellanrum 
mellan nuet och framtiden. Utan mellanrum försvinner kreativiteten och fantasin. Vi lever som om framtiden redan vore här i varje enskilt NU. Detta ”nu inklusive framtiden” är för säkerhets skull väldigt kort. Sedan hoppar man till nästa ”nu inklusive framtiden”. Av detta blir det inte mycket till liv. Därför: lova dig själv att låta framtiden vara just

där framme.

 

Åsa Vilbäck, läkare:

”Scanna av hälsan”

– Gör en hälsoanalys på områdena motion, stress, sömn, kost och relationer. Där du har störst nytta av att förändra – gör det. Sätt upp realistiska mål, gärna som en trappa med tydliga belöningar när du når ett trappsteg. Så kan du tydligt för ditt inre se och känna vinsterna med att uppnå ditt mål. Redan små, små förändringar kan ge dramatiska hälsoeffekter. Dagliga promenader, en halvtimmes nedvarvning före sänggående, att äta mer frukt och grönt eller att avsätta tid för viktiga relationer varje vecka, kan ge svindlande effekter. Det, i sin tur, ger kraft och motivation att ge sig på nästa hälsoprojekt. 

 

Paolo Roberto, träningsexpert:

”Sätt personliga mål”

– Kroppen är ett projekt som pågår livet ut, sätt upp långsiktiga och -realistiska mål. Få in träning och bra kost-tänk i ditt liv. Utgå från dig själv – du är unik, det måste även din träning och kost vara. Planera en kvarts träning i stället för långpass, då blir det oftare av. Tricket är att träna kontinuerligt. Tänk också på att variera din träning, fokusera inte på en muskelgrupp i taget, 

du måste lära dina muskler att 

samarbeta.

 

Ola Lauritzon, 
GI-expert:

”Rivstarta året!”

– Jag tycker att januari är bästa månaden för en “omstart” för kroppen. Det kan handla om att ta en vit månad, köra en detoxkur eller att göra rivstarta när det gäller mat och träning. Bestäm dig för att köra hårt i fyra veckor, det ger snabba resultat och motiverar dig att leva hyggligt nyttigt i många månader därefter. Om du väljer att fokusera på exempelvis träning, så kan du skaffa dig en morot (eller piska), som 
Lidingöloppet. 

 

Katerina Janouch, sexrådgivare:

”Säg snälla saker”

– För att skapa innerligare kärleksrelationer är mitt bästa råd: Prata med varandra och var generösa mot varandra. Ni kanske kan träna tillsammans? Ta promenader om ingenting annat fungerar, vi pratar så bra när vi är ute och går. Kom ihåg att säga flera snälla saker till varandra varje dag och att kramas mycket.

Emma Pihl, coach 
och författare:

”Lev dina -drömmar”

– Lev i nuet och använd ditt 2016. Hitta luckor i ditt liv just nu för det du drömmer om att göra när du får tid, ledighet eller blir pensionär. Gör något av det i vardagen i liten skala – varför vänta? Ett mål som får dig att må strålande är att regelbundet göra något bara för dig, veckovis, månadsvis eller dagligen.

 

Titti Holmer, psykolog:

”Ge till andra – det mår du bra av”

– Lova dig själv att vara snäll mot andra människor. Det kan handla om att skänka en slant till välgörenhet, erbjuda dig att vara barnvakt, ge någon en komplimang eller laga frukost till din sambo. 

Snällhet leder till en mängd positiva följdverkningar: Du blir mer uppskattad och sannolikheten för att du får stöd när du behöver det ökar, samtidigt knyter du an och bidrar till att öka 

andra människors lycka. Om du vill kan du 

koncentrera dina goda gärningar till en dag per vecka, exempelvis göra fem goda gärningar varje fredag. Prova under en månad och känn efter hur det känns. Kanske gör det dig till en -lyckligare människa.

 

Ritah Lazar, psykolog och feng shui-expert:

”Rensa ut och -frigör energi”

– Genom att få ordning på utsidan får du automatiskt bättre ordning på insidan och känner dig starkare. Röra och oordning tömmer oss på energi och skapar stress. Låt det här bli året då du äntligen gör dig av med allt du inte vill ha eller använder i ditt hem, eller i ditt liv. När du börjar rensa frigör du energi och får kraft och lust att ta tag i andra saker i ditt liv! Rensa ut det förflutna och gör plats för framtiden!

 

Nisse Simonsson, läkare:

”Sov gott och promenera mer”

– Vi utvecklades under hundratusentals år på den afrikanska savannen, där vi fick de kroppar och hjärnor vi har i dag. För att få ett långt liv bör vi därför ta vara på den kunskap vi alla har och som bekräftas av forskning. Vi måste röra på oss, till exempel gå 40 minuters rask promenad 4–5 gånger i veckan. Och tänk på vad du äter. Ät rötter, nötter, frukt, grönt och sådant som flyger, simmar och betar fritt. Så kan du förlänga livet med 14 friska år. Vi behöver alla 7–8 timmars god sömn varje natt, så sov gott!

 

Kristina Andersson, näringsfysiolog:

”Sluta upp med förbud”

– Sätt inte upp några förbud för dig själv och strunta i tankar som ”aldrig mer ...” – tänk bara här och nu. Gör ett klokt val i taget. Ska du förbättra din kost är första steget att lägga in proteinrika mellanmål, då försvinner suget inför lunch, middag och eftermiddagsfika och du gör lättare de kloka valen. 

 

Maria Montazami, Hollywoodfru och snällhetsexpert:

”Säg det magiska ordet förlåt”

– Det är de små sakerna som räknas. Ge lite av dig själv och behandla alla människor lika, alla har samma värde. Tänk på att alla är snälla innerst inne. Har de en dålig dag kanske det går ut över dig. Förlåt dem snabbt, kom över det och gå 

vidare. Det handlar om dem, inte om dig. En annan sak, 

skjut inte upp saker till morgondagen, gör dem direkt så kan du ha roligt resten av dagen.

 

Nina Jansdotter, coach:

”Använd dina resurser”

– Fundera över hur du hanterar dina pengar. Slösar du, eller sparar du så mycket att du 
inte njuter av de pengar du 
har eller tjänar? Bestäm dig 
för att göra en förändring detta år och balansera det beteende 
du vill förändra med motsatsen. Sätt upp tydliga mål för hur mycket du ska tjäna och spara och spendera. Skaffa 
dig förebilder som hanterar pengar på ett bra sätt. 

 

Erika Kits Gölevik, träningsexpert:

”Träna dig stark”

– Satsa på styrka. Glöm den gamla myten om att du blir stor av styrketräning – du blir slank, stark och superkvinnlig. Tänk själv – en stark rygg med bra hållning, stolt bröst, en putig rumpa – det är musklerna som gör det. Dessutom är det 

toppen för onda ryggar, nackar 

och knän. Och som bonus ger 

mer muskler bättre förbränning. 

Låt 2016 bli året du vågar dig in 

i gymmet.

 

Helena Nyblom, läkare:

”Fokusera på det som är bra” 

– Fokusera på de kloka val du gör i  stället för det du inte har lyckats så bra med. Då får du mer energi och mår bättre. Att leva hälsosamt ska vara något du mår bra av, inte en belastning eller ytterligare ett stressmoment. På så sätt ersätter dessutom kloka val det som är 

mindre bra. Alla väljer vi att göra mindre kloka val ibland, lägg ditt 

fokus på det du gjorde som var bra.

 

Mia Högfeldt, makeupartist:

”Se det vackra i dig”

– Sluta pilla på ojämnheter i ansiktet, det blir fula ärr. Tvätta ansiktet varje kväll före läggdags. Sluta bita och pilla på naglar och nagelband. Smörj efter varje tvätt. Använd tandtråd. Använd inte schampo varje
dag, skölj ur håret och ta lite balsam i längderna. Och framför allt – se dig i spegeln och upptäck det vackra i dig! 

 

Kay Pollak, filmregissör och självhjälpsspecialist: 

”Skriv en hemlig lista”

– Gör en lista på tio småsaker du brukar reta dig på. Observera att det ska vara riktigt små saker som ”smulor på köksbordet” eller ”skorna i hallen”. Skriv listan i lugn någon dag runt nyårsafton. Listan är din ”hemlighet”. Tejpa upp den till exempel på insidan av garderoben. Läs listan med jämna mellanrum. Bara att läsa den har en magisk inverkan. Redan efter en månad kan du stryka någon av sakerna. Efter ett halvår upptäcker du att du har bara kanske två saker kvar. Vid årets slut kan du säga ”Grattis” till dig själv. Du har börjat leva ett liv mer i glädje och lycka! Lycka till!

 

Lena Järpsten, yogainstruktör:

”Var sann mot dig själv”

– Det bästa du kan göra är att lova dig själv något och hålla det. Låt det du lovar komma av innerlighet, inte som en reaktion på dåligt samvete. Det kan vara att sluta ögonen och andas lite varje morgon, att se dina nära i ögonen oftare eller att vårda dig bättre. Yogatraditionen sätter sanningen – sataya – högt, och när du är dig själv trogen agerar du sannare mot dig och din omgivning. Att bli mer sann börjar ofta småskaligt – som med ett litet löfte. 

Linda Newnham
Senaste nytt
Bäst på PLUS just nu