Hallå, hallon!

HÄLSA

Hallon tillhör faktiskt ros-­familjen. De röda fina bären, som mognar både på vilda hallonbuskar och i träd­gårdarna under sommar­månaderna, innehåller flera olika fruktsyror. ­Särskilt citron­syran ger hallonet dess friska smak.

I Sverige började man ­odla hallon redan under medeltiden och bäret och buskens blad har ­använts på många olika sätt inom naturmedicin­en. Hallon är ganska vanligt förekommande även i moderna medi­ciner, men då ­oftast som smak­sättare. Hallonsirap ­används nämligen, som du kanske själv känt någon gång, för att förbättra smak­en i läkemedel.

Ät dem direkt

Varje hallon är egentligen en klunga många små bär. Varje sådant bär innehåller ett litet frö, det är de som gör hallonen lite ”knastriga” men också extra fiberrika jämfört med andra bär.

Bären är känsliga och blir snabbt mosiga, äter du dem direkt när du plockat dem kan du vara ­säker på att få i dig så mycket som möjligt av alla de nyttigheter som de färska bären innehåller.

­Bären innehåller ­flera ­olika typer av skyddande oxidanter.

FAKTA

Anfaller: Hallon är rika på C-vitamin, en anti­oxidant som underlättar kroppens förmåga att ta upp järn ur kosten.

Superkrafter: Nix, du blir inte yngre av hallon. Men i hallonen finns antioxidanter av typen polyfenoler som i flera vetenskapliga studier har visat sig ha positiv effekt på vår hälsa. Polyfe­noler förebygger bland annat hjärtkärlsjukdom och motverkar kroppens åldrande.

Hemligt vapen: I hallonbuskens blad finns garv­ämnen som kan ha en lugnande effekt på magen om man drabbats av diarré. Inom folkmedicinen koka­des ofta te på torkade hallonblad till den som behövde få stopp på magen.

Hallonbladste kan också dämpa milt illamående hos den som är gravid.

Tips! Om du vill frysa in färsk-plockade hallon, styckfrys dem på en plåt innan du lägger de frysta bären i påse eller burk. Då behåller de sin fina form.