Vitaminsallad!

Foto: COLOURBOX
HÄLSA

Hur tar du dina vitaminer? Det finns inget godare sätt att få i sig antioxidanter, fibrer och vitaminer än att äta dem i form av frukt. Och ju fler färger du blandar ­desto bättre.

Här är våra 6 frukt­favoriter!

Mango

Innehåller: En cocktail av anti­oxidanter, C-vitamin och kalium. Den är också full av karoten som omvandlas till A-vitamin i kroppen.

Vad gör den för dig? A-vitamin är bra för synen, skelettet, huden, slemhinnorna och ­immunförsvaret. Mangon innehåller också en hel del ­probiotika som boostar immunförsvaret och tryptofan som höjer kroppens sero­tonin­nivåer och gör dig glad.

Apelsin

Innehåller: Citrusfrukten är naturligt rik på C-vitamin och A-vitamin.

Vad gör den för dig? ­Kroppens reserver av C-vitamin töms av stress så det kan vara extra bra att äta apelsiner just under stressiga perioder. C-vitamin hjälper också kroppen att ta upp järn ur maten.

Äpple

Innehåller: Massvis av fibrer samt vitaminer som A, B och C.

Vad gör det för dig? Äpplet är din bästa vän i kampen mot ett ökande midjemått och diabetes. Speciellt nyttigt är det ­fiberrika skalet som innehåller ämnet pektin som sväller i magen, gör dig mätt och stabiliserar ­blodsockret. Resultatet blir mindre insulin ­i blodet och en smalare midja.

Hallon

Innehåller: Mangan, C-vitamin och massvis av fibrer, också en hel del B2-vitamin, magnesium och kalium.

Vad gör de för dig? Hallon är de mest fiberrika bären av alla. De anses också extra bra för fettför­bränningen eftersom de innehåller ett slags ketonämne som ökar förbränningen. I en studie från universitetet i Arizona kom man fram till att hallon kan få dig att förbränna hela 30 procent mer fett när du tränar.

Kiwi

Innehåller: Hela ­dagsbehovet av C-vitamin – och inte nog med det. När fors­kare på Rutgers-universitet i Norge analyserade 27 olika frukter fann de att kiwi var den mest närings­mässigt täta av alla frukter och hade även den högsta koncentra­tionen av vitaminer och ­mineraler.

Vad gör den för dig? Du blir pigg! Kiwi är kanon om man har låga järnvärden i kroppen. Att äta två kiwifrukter per dag under 28 dagar har också visat sig sänka blodfetter med hela 15 ­procent. Expert­er tror att ­effekten kan bero på kiwins höga halter av antioxidanter.

Banan

Innehåller: Kalium, ­magnesium, folsyra, kalcium och mycket B-vita­miner.

Vad gör den för dig? Det höga fiberinnehållet i bananer håller ­magen i trim och skyddar mot både magsår och PMS. En banan täcker också hela dagsbehovet av resistent stärkelse på 12,5 gram. Man har sett att personer som äter mycket resistent stärkelse förbränner nästan 25 ­procent fler kalorier per dag. Kaliumet kan också lugna en svullen mage.

FAKTA

Blir jag tjock av frukt?

Nej, du behöver inte vara orolig. Eftersom fruktsockret absorberas samtidigt med fruktens fibrer tar det längre tid för kroppen att omvandla det till glukos. Det innebär att fruktsockret inte påverkar blodsockret speciellt mycket i jämförelse med vanligt socker. I en ny studie från Kanada såg man även att folk som ersatte kalorier med fruktos varken gick upp eller ner i vikt.