Bli slank snabbt

Foto: Margareta Bloom Sandebäck
MAT & DRYCK

Stolt är snyggt – och snällt.  En bra hållning går hand i hand med många goda ting – förutom att det stramar upp din siluett.

God hållning innebär att vikten fördelas jämt och belastningen blir så liten som möjligt på skelett och leder. Dessutom blir din form snyggare och tajtare. Tänk dig en rak linje som går från örat genom axel, höft, knä och ner till foten.

1 Nacke: Ah, den beryktade gamnacken. Vårt huvud väger ungefär 3–5 kilo. Tänk tyngden det blir på nacke och ryggrad om vi skjuter det framåt. Det är inte konstigt att många får problem med smärta.

2 Axlar: Framåtroterade axlar är en effekt av allt vi gör framför kroppen, utan att ha en stark bröstrygg som håller axlarna på plats.

3 Bröst: Lungorna får inte maximalt utrymme. Till exempel när du springer är det väldigt opraktiskt att inte kunna maxa syre-

intaget. Även när du är stressad blir det extra jobbigt att ha dålig hållning. Det som får dig att bli lugnare – andningen – fungerar inte optimalt och du kan lätt bli trött. Känn skillnaden! Testa att ta ett stort andetag i det här läget och jämför med bild 3.

4 Mage/höft: Ett bäcken som är framskjutet tyder ofta på svaga bålmuskler och dålig hållning. Dessutom får magen ett extra put.

5 Rygg: Att ha formen av en ostkrok gör att muskler och ligament får jobba i motvind. Det kan leda till värk i allt från huvud till rygg. Har du ofta ont i ländryggen? Ursäkta, men då ser du antagligen ut så här.

6 Rumpa: Vår största muskel sjunker ihop och ger inget stöd. Dessutom både ser och känner sig nog stussen rätt ledsen.

7 Knän: Låren kanske roterar inåt vilket ger ett kobent intryck och knäleden blir stressad. Aj!

Hela längden: Attraktiv? Smart? Nja, inget som känns synonymt med den här kroppsformen.

Foto: Margareta Bloom Sandebäck
Foto: Margareta Bloom Sandebäck

1 Nacke: En rak och avslappnad nacke ger ingen belastning på kotorna. Titta framåt, inte ner i golvet och sänk hakan lite.

2 Axlar: Tänk på: Dra axlarna nedåt/bakåt. Aktivera musklerna mellan skulderbladen.

3 Bröst: Håll bröstet öppet och ge lungorna full räckvidd. Andetagen blir stora, hjärnan får syre och du får lättare att slappna av. 

4 Mage: Sug in magen och ha bålen lätt aktiverad.

5 Rygg: Ska vara lätt S-formad, då blir belastningen på kotor och leder minimal.

6 Höfter: Tippa bäckenet till neutralt läge, svanka inte.

7 Fötter: Stå inte och häng på en fot, lägg lika mycket tyngd på båda fötterna.

Hela längden: Med god hållning ser du faktiskt både längre och slankare ut. Du utstrålar självsäkerhet och stoltma. Handen upp den som inte vill göra det!

Kolla tummarna Det räcker inte att sträcka på sig för att få bra hållning. Be en vän spana in din siluett eller testa själv: Ställ dig upp. Kolla nu på dina tummar. Pekar de rakt framåt? Bra, då är inte dina axlar framåtroterade. Pekar de inåt bör du fokusera på att stärka ryggen och stretcha bröstmusklerna.