Välj rätt mat!

Så undviker du sommarens kalorifällor

Foto: THINKSTOCK
MAT & DRYCK

Grill, glass och fest. Just nu är livet fullt av frestelser.

Vi listar de värsta – och ­tipsar om hur du bäst kommer undan dem.

PÅ STRANDEN

En Big Mac – lika många kalorier som 24 persikor

FÄLLA:  Några grillar burgare och säljer där borta på klippan, det doftar ­oemot­ståndligt och du har ingen matsäck med dig.

LÖSNING: Ta hungern i handen och promenera till närmaste livsmedelsbutik i stället, köp en liten påse nötter och färsk frukt för lika många kronor som en hamburgare kostar där borta på beachen. Du får garanterat minst ett kilo färsk frukt och nötter som förvisso också innehåller kalorier, men som ger dig mer fibrer, vitaminer och mineraler än vilken flottig burgare som helst. Dessutom får du en promenad på köpet.

PÅ GRILLFESTEN

Tre matskedar krämig potatissallad är som en Solero kalorimässigt

FÄLLA: Kletiga såser och potatis­sallader smakar ljuvligt, men förvandlar också en hyfsat allsidig måltid – med kött, ­grönsaker och potatis – till något som mer liknar en kalorichock.

LÖSNING: Hoppa över sås och klet, krydda maten mer och njut av det heta mer än det feta. Skippa kletig potatissallad med majonnäs och gör en ­med vinägrett i stället. Gör en egen tzatziki på yoghurt, vitlök och gurka – ett magrare alternativ till feta färdigsåser.

PÅ FÖDELSEDAGSKALASET

En medelstor bit gräddtårta innehåller lika mycket energi som sex Piggelin

FÄLLA: Tårtan. Behöver vi förklara mer än att den är en ljuvligt god, nästan helt oemotståndlig kalorifälla?

LÖSNING: Ta en bit, inte mer. Det kan låta löjligt. Men att begränsa sitt intag av onyttigheter genom att bara ta för sig en gång har faktiskt visat sig fungera för dem som vill dra ned på kalorierna. Forskare som studerat matvanor har kunnat konstatera att de flesta av oss ofta njuter mer, och längre, av det som ligger på tallriken om vi på förhand vet att det inte blir mer sedan.

I BAREN

40 cl starköl innehåller lika mycket kalorier som  ett halvt kilo vattenmelon

FÄLLA: Alkohol är ruskigt energirikt. Efter ett par drinkar, öl eller glas vin försvinner dessutom omdömet som annars hjälper oss att sätta stopp. Effekten blir att vi häller i oss en hel massa kalorier som varken kroppen eller huvudet mår särskilt bra av.

LÖSNING: Beställ läckra cocktails som är snygga och alkoholsvaga. De kostar lite extra, det är helt klart – men fördelen är att du då också (förhoppningsvis) dricker dem långsammare, njuter mer och får i dig färre kalorier. På köpet får du en kvicktänkt hjärna som håller sig pigg ända fram till stängning.

Ett glas vitt vin eller bubbel innehåller färre kalorier – och är lättare att sippa på längre – än en stor stark som ofta slinker ned nästan som vatten en varm sommardag.

Varva med varannan vatten, i ­synnerhet om sommarnatten är varm. Då blir du mindre törstig och riskerar inte att dricka dig otörstig på kaloririk öl eller annan alkoholhaltig dryck.

PÅ RESTAURANGEN

Två matskedar bearnaisesås = en 100-gramshamburgare

FÄLLA: De flesta rätter serveras med tillbehör som är tillagade med stora mängder smör eller grädde.

LÖSNING: Välj bort de fetare tillbehören och be servitören om mer grönsaker i stället. På bra krogar serveras kött och fisk av så pass bra kvalitet att en vällagad bit i sig är en smakupplevelse, även utan feta såser och gratänger.

MOT EFTERFESTEN

En kebabrulle = fem kokta korvar med bröd, ketchup & senap

FÄLLA: Grillkiosken har nattöppet, och man är ju lite hungrig så här framåt sommarnattens småtimmar.

LÖSNING: Köp en kokt med bröd för att stilla hungern, men skippa pommes, hamburgare med fet dressing och kebab­rullar. När korven har landat i magen kommer promenaden hem att gå som en dans. Glöm inte att skölja ner den med stora mängder vatten, inte läsk, för att undvika vätske­brist inför ­morgondagen.

I SOMMARSTUGAN

Fem skumbananer är som en riktig banan

FÄLLA: Lite extra godis och kakor är ju mysigt att ha i skåpen ute på ön, i skogen eller på landet. Effekten blir dessvärre att varje dag blir godisdag när du är på ditt sommarställe.

LÖSNING: Undvik godishyllan när du storhandlar inför stughelgen. Ta ett ­extra varv vid fruktdisken ­i stället och köp på dig ett lager god frukt av olika mognadsgrad. Så blir ­sommarstället lite mindre sött, men desto mer vitaminrikt i sommar.

MIA SAHL